Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




próza s dětským hrdinou

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (819.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 
Tímto novým pohledem se autoři snaží zamezit vzniku nehodnotné dětské literatury, 

jenž se uzavírá skutečnému životu a opakuje zastaralá témata.  Intencionální 

literatura se pozvolna otevírá okolnímu světu a stává se rovnocennou součástí 

české národní literatury. 

 
Amálie Kutinová 
Felix Háj 
UKÁZKA      
 

Do vývoje prózy s dětským hrdinou výrazně zasáhla 2. světová válka. 

Produkce dětských knih byla pod dohledem okupantů, což opět 
přispělo k nárůstu nekvalitní brakové literatury.  

 
Autoři dětské literatury se obracejí k významným událostem české 

minulosti či k přírodě. 

 
Humoristická próza byla obohacena románem  Bylo nás pět (1946) 

Karla Poláčka. Autor před čtenářem otevírá svět malého města a 
jeho obyvatel. 

 
V poválečných letech je častým motivem prózy válka, boj proti fašismu 

a partyzánské hnutí (např. Lenka Bezděková - Říkali mi Leni 1948,  
Jan Mareš - Práče 1959).   Prozaické práce autorů pracujících 
s těmito tématy se vyznačovaly velkou mírou věrohodnosti životní 
reality. Osudy českých dětí, do jejichž života zasáhla okupace, 
válka… 

50.- 60. léta        V 50. letech se autoři intencionální prózy museli vyrovnat s novým 

uspořádáním ve společnosti a vyhovět ideologickým požadavkům 

vládnoucí strany na výchovu dětí.  

V dílech se projevil rozpor mezi zobrazovanou realitou a skutečnou 

realitou světa dospělých, který sloužil jako pozadí, na němž se 

odehrával život dětí.  

Autoři se vraceli k vykonstruovaným schématům v ději, tematice, 

jazyku a charakteristice postav. 

 V literárních dílech se projevil i nezájem o skutečnou dětskou 

osobnost. „Autory nezajímal lidský profil a osud dětských postav, 

nenechali je, aby žili po svém, nýbrž postrkovali je do vymyšlených 

stereotypních scének, dávali jim pronášet stereotypní řeči, ba 

Témata, do kterých materiál patří