Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




próza s dětským hrdinou

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (819.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

je například David Copperfield. 

• David prožívá idylické dětství se svou matkou a chůvou, ale vše se 

brzy změní, když osiří. Je poslán do internátu, kde sice poznává 

přátele, ale jeho život není šťastný. Po odchodu z internátu pracuje 

v Londýně ve firmě otčíma, který všechny lidi kolem sebe jen trápí, 

a proto David utíká za tetou do Doveru. 

• Chce se stát právníkem a studuje zde střední školu. Seznámí se s 

Agnes, dcerou svého bytného, který ho v životě velmi kladně 

inspiruje. Ožení se však s dětinskou a nepraktickou Dorou, dcerou 

bývalého zaměstnavatele. Nakonec se stává spisovatelem. Po 

několika letech manželství Dora umírá. 

• David jako by procitl, zmoudřel po mnohých morálních zkouškách. 

Tentokrát usiluje o ruku Agnes a i přes nástrahy jejího dalšího 

nápadníka, slizkého Uriáše Heepa, uspěje a jeho osud končí šťastně. 

Tato díla vyvolala lavinu příběhů s podobnými 

hlavními postavami (sirotci, chudé děti), důraz na 
emocionalitu příběhu (Hector Malot – Bez rodiny, 
1869; Johanna Spyriová – Heidi, děvčátko z hor, 
1881). 

Postupně však tyto postavy zůstávají jen jakousi 

módou a konvencí a jejich původní funkčnost se 
vytratila (Eliza Burnettová – Malý lord, 1886); 
sentiment. 

Dále přibývají didaktické příběhy, na které někteří 

autoři reagují parodiemi, např. Mark Twain – 
Příběh hodného chlapečka, Příběh ošklivého 
chlapečka, 1865. 

Mark Twain (Samuel Langhorne Clemens), klasik americké literatury 

přichází s novým typem hrdiny – uličník (u nás podobné prvenství 

má F. Župan se svým Pepánkem Nezdarou). 

– inspirace dětstvím 
– většina událostí, které líčí se skutečně stala 
– Tom je kombinací charakterů 3 skutečných postav 
– naivní pohled na dítě, které nerozumí přetvářce, odmítá konvence a 

hodnotová měřítka dospělých 

– kompozice odpovídá volnému toku myšlenek dítěte a dětského života 

Témata, do kterých materiál patří