próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– Obraz dítěte v prostředí školy
(kolektiv/třída/parta, ne/fungující)
– Dětské cesty za poznáním (nové prostředí, lidi,
zvyky)
– Vztah dítěte ke zvířatům
– Obraz dětství v určité historické realitě
• Specifickým rysem příběhové prózy zůstává
dominantní postavení dětského hrdiny v příběhu.
• Dětský hrdina je jednak „hlavním nositelem děje a
autorova záměru“ a zároveň je nepostradatelný pro
pochopení celého příběhu.
• Dětský hrdina by měl být dětskému čtenáři blízký a
napomáhat mu při řešení problémů a konfliktů, jenž
mohou nastat při střetu dětského světa se světem
dospělých lidí. Záleží na samotném autorovi do jaké
míry se dětský čtenář bude moci s dětským hrdinou
identifikovat, jak životný samotný hrdina bude, jak
realistické budou samotné charaktery dětí.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU Č.
Budějovice1992. s. 73.
Typy dětského hrdiny:
• referenční hrdina: jeho hlavním specifikem je
srovnatelnost s dětským čtenářem. Hrdina i čtenář
jsou přibližně stejného věku a společenského
postavení. Spojují je stejné nebo podobné zájmy,
potřeby a aktivity. Mívají shodné vlastnosti,
představy, problémy a prožívají obdobné vztahy (k
rodičům, sourozencům, kamarádům). Díky této
rovnosti vystupuje dětský hrdina jako pravdivý a
skutečný typ. Dětský čtenář má možnost se s ním
vnitřně ztotožnit. V takovém případě „se tento
hrdina stává přirozeným etickým vzorem, jehož
cítění, myšlení, jednání, chování a postoje malý
čtenář napodobuje, které mimoděk srovnává s
vlastními životními zkušenostmi a hodnotí. ´“
• kompenzační hrdina: označuje typ hrdiny, který
je zcela jiný než dětský čtenář. Odlišuje se od
něho svým původem, žije v jiném prostředí.
„Nápodoba s takovým hrdinou je prakticky
nemožná z hlediska činů, dítěti však imponuje
vnější projev, projev hrdiny a takové projevy i
napodobuje (gesta, řeč).“