Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




próza s dětským hrdinou

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (819.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

– neobvyklé asociace, přeskakování z myšlenky na myšlenku 

– sled událostí podléhá dětské logice 
– jazyk dětí 
– otřásl tradiční představou o výchovném ideálu 
– opravdovost, fantazie (mrtvá kočka se stává předmětem zábavy, když 

se přiváže na provaz,…) 

– smysl pro dobrodružství 
– smysl pro spravedlnost 

Vyvolal u tehdejší společnosti vlnu kritiky, ale odstartoval novou éru 

intencionální prózy s dětským hrdinou. 

 
Ukázka 

19. století První pokusy zobrazit dětského hrdinu najdeme v dílech intencionální 

prózy již v průběhu 19. století.  

 
Příběhy však byly převážně ovlivňovány výchovnými a vzdělávacími 

požadavky školy a církve na utváření dětské osobnosti.  

 
Převažovalo schematické ztvárnění dětských postav (dětský hrdina byl 

předem určen jako kladný, nebo záporný) a nezájem autorů o 

dětskou psychiku. Dětský svět byl izolován od skutečného světa a 

nepronikaly do něj žádné problémy z reálného světa. Výsledkem 

těchto „snah“ byla díla zvýrazňující pouze výchovnou a didaktickou 

funkci, která si nekladla žádné estetické cíle. Neživotné postavy dětí 

prožívaly stejně neživotné situace.  

 
Na konci 19. století se stávalo stále zřejmější, že didakticky pojatá 

příběhová próza s dětským hrdinou, je v ostrém rozporu se 

skutečným životem. Autoři poznávají, že dětskému čtenáři nestačí 

pouze zákazy a příkazy, či nudné povrchní a neživotné příběhy. Dítě 

má poznat i skutečný svět. 

Počátek 20.století - 1. světová válka    Intencionální příběhová próza s dětským hrdinou je i na počátku 20. století negativně 

ovlivňována přetrvávajícím pedagogickým přístupem a snahami některých autorů 

neodhalit, nebo alespoň oddálit poznání skutečného dětství, jeho problémů a 

nástrah života atd., neboť „nelze předčasně ztrpčovat dítěti radost ze života obrazy 

Témata, do kterých materiál patří