próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– neobvyklé asociace, přeskakování z myšlenky na myšlenku
– sled událostí podléhá dětské logice
– jazyk dětí
– otřásl tradiční představou o výchovném ideálu
– opravdovost, fantazie (mrtvá kočka se stává předmětem zábavy, když
se přiváže na provaz,…)
– smysl pro dobrodružství
– smysl pro spravedlnost
Vyvolal u tehdejší společnosti vlnu kritiky, ale odstartoval novou éru
intencionální prózy s dětským hrdinou.
Ukázka
19. století První pokusy zobrazit dětského hrdinu najdeme v dílech intencionální
prózy již v průběhu 19. století.
Příběhy však byly převážně ovlivňovány výchovnými a vzdělávacími
požadavky školy a církve na utváření dětské osobnosti.
Převažovalo schematické ztvárnění dětských postav (dětský hrdina byl
předem určen jako kladný, nebo záporný) a nezájem autorů o
dětskou psychiku. Dětský svět byl izolován od skutečného světa a
nepronikaly do něj žádné problémy z reálného světa. Výsledkem
těchto „snah“ byla díla zvýrazňující pouze výchovnou a didaktickou
funkci, která si nekladla žádné estetické cíle. Neživotné postavy dětí
prožívaly stejně neživotné situace.
Na konci 19. století se stávalo stále zřejmější, že didakticky pojatá
příběhová próza s dětským hrdinou, je v ostrém rozporu se
skutečným životem. Autoři poznávají, že dětskému čtenáři nestačí
pouze zákazy a příkazy, či nudné povrchní a neživotné příběhy. Dítě
má poznat i skutečný svět.
Počátek 20.století - 1. světová válka Intencionální příběhová próza s dětským hrdinou je i na počátku 20. století negativně
ovlivňována přetrvávajícím pedagogickým přístupem a snahami některých autorů
neodhalit, nebo alespoň oddálit poznání skutečného dětství, jeho problémů a
nástrah života atd., neboť „nelze předčasně ztrpčovat dítěti radost ze života obrazy