próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Na druhé straně se autoři snažili vytvořit umělecky hodnotná díla, ve kterých
dítě „není uzavřeno pouze ve svém vlastním autonomním světě, ale
tisícerými nitkami je spjato se světem dospělých, že na ně útočí i jeho
problémy a protiklady, a že tedy nelze ani dětskou literaturu před tím
uzavírat, že je nutno i v ní vyjadřovat to, co je rozhodující pro její podobu-
totiž sociální skutečnost“.
Svéráznou námětovou oblast tvořila díla představitelů socialisticky-realistické
příběhové prózy, kteří se soustředili na vývoj jedince i celého kolektivu v
závislosti na společenském postavení byli především autoři levicově
orientovaní (např. M. Majerová - román Bruno čili Dobrodružství
německého chlapce v české vesnici 1930, J. V. Pleva - Malý Bobeš 1931 -
1934).
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha : Albatros 1979. s.
18.
Ve 30. letech se objevují příběhy pro chlapce s detektivní zápletkou.
K nejvýznamnějším představitelům tohoto žánru patří Josef Věromír Pleva (Hoši
s dynamitem 1934) a Václav Řezáč (Kluci, hurá za ním 1933, Poplach v Kovářské
uličce 1934). Oba autoři odhalují dětem negativní stránky společnosti 30. let (bída,
živoření, nezaměstnanost, bezpráví apod.).
UKÁZKA Velkou popularitu získaly humorné příběhy čerpající náměty ze sportovního: Eduard
Bass - Klapzubova jedenáctka (1922 ) nebo školního prostředí: Jaroslav Žák - Škola
základ života (1937 ).
2X UKÁZKA Vývoj dětské příběhové prózy v meziválečném období je poznamenán sbližováním
s literaturou pro dospělé. Intencionální literatuře se ve stále větší míře věnují
autoři známí z literatury pro dospělé čtenáře:
– nová témata,
– aktuálními problémy a otázkami doby, ve které žijí.