Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




próza s dětským hrdinou

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (819.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

projevy, znesvářeli je, libovolně je uvalovali do nedostatků a chyb 

(většinou vzatých z nebe ) a obratem je zase napravovali.“  

Schematizmus se nejvíce projevoval ve školních a pionýrských 

povídkách, jenž měly zachytit děti a jejich činnosti v prostředí školy 

a v zájmových organizacích (hl. Pionýr).  

 
STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. Praha : Státní nakladatelství dětské knihy 

1962. s. 270-271. 

Ve druhé polovině 50. let se dětská příběhová próza oprošťuje od 

nepravdivých schematických situací, upouští od didaktičnosti a 

formálnosti svých příběhů.  

Pozornost se zaměřuje na dětskou individualitu a osobnost dětí, které již 

nejsou izolovány od skutečného života. Naopak dítě se dostává do 

situací, které dětský čtenář prožívá v reálném světě.      

K výrazné proměně příběhové literatury dochází v průběhu 60. let. 

V centru zájmu již není samotná událost příběhu, ani její řešení, nýbrž 

zobrazení charakteru dětí v širších společenských souvislostech.  

Děti se střetávají se světem dospělých, vyrovnávají se s konflikty a 

kritickými situacemi, které vznikají v rodině a ve společnosti, kterou 

jsou obklopeny.  

Děti prožívají stresy, deziluze, sužují je pocity viny, osamocení. V próze se 

uplatňovaly prostředky filmového a dramatického umění např. ich- 

forma, dějové zkratky, filmové řazení motivů. 

Nejvýraznějším představitelem této tzv. „nové vlny“ české prózy je Ota 

Hofman, jenž ve své novele Útěk (1966 ) projevil smysl pro pochopení 

psychické proměny dětského hrdiny na poli jeho citových a 

rozumových zážitků. Útěk se stal důležitým mezníkem ve vývoji 

nového typu české příběhové prózy

 
UKÁZKA
    
     
 

70. léta - počátek 21. století Normalizace zasáhla v 70. a 80. letech kromě literatury pro dospělé i 

intencionální příběhovou prózu ze života. Postihla mnoho 

Témata, do kterých materiál patří