próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
projevy, znesvářeli je, libovolně je uvalovali do nedostatků a chyb
(většinou vzatých z nebe ) a obratem je zase napravovali.“
Schematizmus se nejvíce projevoval ve školních a pionýrských
povídkách, jenž měly zachytit děti a jejich činnosti v prostředí školy
a v zájmových organizacích (hl. Pionýr).
STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. Praha : Státní nakladatelství dětské knihy
1962. s. 270-271.
Ve druhé polovině 50. let se dětská příběhová próza oprošťuje od
nepravdivých schematických situací, upouští od didaktičnosti a
formálnosti svých příběhů.
Pozornost se zaměřuje na dětskou individualitu a osobnost dětí, které již
nejsou izolovány od skutečného života. Naopak dítě se dostává do
situací, které dětský čtenář prožívá v reálném světě.
K výrazné proměně příběhové literatury dochází v průběhu 60. let.
V centru zájmu již není samotná událost příběhu, ani její řešení, nýbrž
zobrazení charakteru dětí v širších společenských souvislostech.
Děti se střetávají se světem dospělých, vyrovnávají se s konflikty a
kritickými situacemi, které vznikají v rodině a ve společnosti, kterou
jsou obklopeny.
Děti prožívají stresy, deziluze, sužují je pocity viny, osamocení. V próze se
uplatňovaly prostředky filmového a dramatického umění např. ich-
forma, dějové zkratky, filmové řazení motivů.
Nejvýraznějším představitelem této tzv. „nové vlny“ české prózy je Ota
Hofman, jenž ve své novele Útěk (1966 ) projevil smysl pro pochopení
psychické proměny dětského hrdiny na poli jeho citových a
rozumových zážitků. Útěk se stal důležitým mezníkem ve vývoji
nového typu české příběhové prózy.
UKÁZKA
70. léta - počátek 21. století Normalizace zasáhla v 70. a 80. letech kromě literatury pro dospělé i
intencionální příběhovou prózu ze života. Postihla mnoho