Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




próza s dětským hrdinou

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (819.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

 
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Pedagogická fakulta JU Č. Budějovice1992. s. 74. 
CHMELÍKOVÁ, Věra. Světová literatura pro děti a mládež. Plzeň : Západočeská univerzita 1998. s. 21. 
 

V příbězích z dětského života se setkáváme s hrdiny 

kladnými, ale i zápornými, kteří však mohou 
působit rovněž kladně, pokud čtenáři pomáhají 
upevňovat jejich etické a morální smýšlení. 

Typy prózy s tematikou dětského života  
Vlivem historického vývoje se dle O. Chaloupky a V. Nezkusila ustálily 

tři základní typy textu příběhu s dětským hrdinou: 

 
• příběh s epizodickou výstavbou - uplatňuje se především v četbě 

dětí mladšího školního věku. Dětství je zobrazováno jako uzavřená 

oblast, která není ničím z okolního světa narušována. (F. Župan – 

Pepánek Nezdara) 
 

• příběh s uceleným a dovršeným dějem - dítě se stalo právoplatnou 

součástí světa dospělých. Setkává se s problémy, které musí řešit. 

Konflikty jsou v závěru řešeny pomocí šťastného konce, který ale 

nemusí vyznívat přirozeně. (B. Říha – Honzíkova cesta) 

 
• příběh s otevřenou výstavbou - chce postihnout hlubší významové 

a estetické hodnoty dítěte. Ukončení příběhu zde není jasné, 

nabízejí se možné varianty, které mají čtenáři odhalit 

mnohovrstevnatou psychiku dětského hrdiny. (O. Hofman – Útěk) 

 
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha : 

Albatros 1979. s. 27. 

• Umělecké zobrazení dítěte se objevuje v literatuře 

poměrně pozdě. Až do konce 18. století je dítě chápáno 

jen jako nehotový člověk – předmět výchovy a 

vzdělávání. 

• Zájem o lidskou osobnost se objevuje až v osvícenství a 

teprve v romantismu tendence poznat a odhalit vnitřní 

svět člověka. 

Témata, do kterých materiál patří