próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Pedagogická fakulta JU Č. Budějovice1992. s. 74.
CHMELÍKOVÁ, Věra. Světová literatura pro děti a mládež. Plzeň : Západočeská univerzita 1998. s. 21.
V příbězích z dětského života se setkáváme s hrdiny
kladnými, ale i zápornými, kteří však mohou
působit rovněž kladně, pokud čtenáři pomáhají
upevňovat jejich etické a morální smýšlení.
Typy prózy s tematikou dětského života
Vlivem historického vývoje se dle O. Chaloupky a V. Nezkusila ustálily
tři základní typy textu příběhu s dětským hrdinou:
• příběh s epizodickou výstavbou - uplatňuje se především v četbě
dětí mladšího školního věku. Dětství je zobrazováno jako uzavřená
oblast, která není ničím z okolního světa narušována. (F. Župan –
Pepánek Nezdara)
• příběh s uceleným a dovršeným dějem - dítě se stalo právoplatnou
součástí světa dospělých. Setkává se s problémy, které musí řešit.
Konflikty jsou v závěru řešeny pomocí šťastného konce, který ale
nemusí vyznívat přirozeně. (B. Říha – Honzíkova cesta)
• příběh s otevřenou výstavbou - chce postihnout hlubší významové
a estetické hodnoty dítěte. Ukončení příběhu zde není jasné,
nabízejí se možné varianty, které mají čtenáři odhalit
mnohovrstevnatou psychiku dětského hrdiny. (O. Hofman – Útěk)
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha :
Albatros 1979. s. 27.
• Umělecké zobrazení dítěte se objevuje v literatuře
poměrně pozdě. Až do konce 18. století je dítě chápáno
jen jako nehotový člověk – předmět výchovy a
vzdělávání.
• Zájem o lidskou osobnost se objevuje až v osvícenství a
teprve v romantismu tendence poznat a odhalit vnitřní
svět člověka.