ČESKÁ POVÁLEČNÁ LITERATURA ZPRACOVANÉ OTÁZKY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Reálný životní fakt, lidská zážitková jedinečnost
Kratší prózy různorodé povahy: přímý, spontánní a emocionální kontakt
Tematizace privátního života jednotlivce Alexandr Kliment: Marie, Jiří Fried: Časová tíseň
Sblížení s filmem, autoři i filmoví scénáristé (O. Hofman, J. Procházka)
Zahraniční podněty: cinéma-vérité, film noir, …
Reportážní a faktografická próza: představy o ideologickém světě, zároveň ale válů překonávat stereotypy
Jaroslav Putík: Svědomí, Případ profesora Oppenheimera
Cestopisy: otvírání průhledy do života za železnou oponou
Jan Werich: Italské prázdniny
Miroslav Holub: Anděl na kolečkách
1963-1964: zlomový okamžik, série próz zásadně ovlivňující obraz české literatury (Kundera, Hrabala, Páral, Fuks, …)
Směřování ke kratším, analytickým a ideologicky méně zatíženým textům
Vznik s přímými trendy v soudobých západních literaturách (poetika francouzského nového románu, existenciálně orientovanou literaturou a poetikou absurdity)
Předmět zájmu: soukromí jedince, všední život jako autonomní jev, sfér nejistot, až groteskní analýzy
Alegorizujcí model, humoristická a satirická hyperbola, převaha ich-formy, případně subjektizované er-formy
Změna sebereflexe české společnosti: vnímání každodennosti a společenské přítomnosti jako tíživého problému (Dialektika konkrétního – Karel Kosík)
Psychologické kresby ústřední postav, privátní sféry lidského života: Lhostejnost, Vítr se stočí k jihovýchodu
Důraz na deskripci všednosti: často koncentrace povídky či novely do jednoho dne: Milenci na jednu noc, Milenci na jeden den – Ivan Klíma Třiatřicet stříbrných křepelek,
Milan Kundera – Směšné lásky: kniha povídek, hra jako způsob jednání i výkladu světa
Zdena Salivarová – Pánská jízda: lze chápat jako pokus o ženský protějšek ke Kunderovi
Inspirace francouzským novým románem
Vlažná vlna, Alena Vostrá
Objevení možnosti literárního a jazykového experimentu: velmi rozlišné podoby
Jazykový experiment
Bohumil Hrabal: almanach Život je všude, kniha povídek Skřivánek na niti, Pábitelé (1964; rozšíř. 1964), Taneční hodiny pro starší a pokročilé (1964), Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet (1965), Ostře sledované vlaky
Euforické prožívání mnohotvárnosti přítomného bytí, tematická provokativnost, kontrastní projevy života
Postavy „pábitelů“
Vladimír Páral: „černá pentalogie“: Veletrh splněných přání, Soukromá vichřice, Katapult, Milenci a vrazi
Motivy: soustředění se na problémy každodennosti, severočeský chemický průmysl, mladý inženýr
Groteskně stereotypní obraz: opakování, variování, permutace jednotlivých motivů
Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí
Věra Linhartová
Poetika absurdity
Zájem o problematiku odcizení individua v groteskním světě zmechanizovaných vztahů
Přehledný svět základních hodnot, prostor pro volnou imaginace a okouzlení životem
Navazování na tradici (Kafka: grotesknost viděl tragicky, Hašek)
Začátek: umělé moderní pohádky nebo se upravovaly klasické pohádky
Ludvík Aškenazy: pohádky Ukradený měsíc, Putování za švestkovou vůní
Karel Michal (pseudonym): Bubáci pro všední den
Miloš Macourek: Živočichopis, Jakub a dvě stě dědečků, Žirafa a tulipán, Arabela, Mach a Šebestová: kombinace fantasie, nadsázky, absurdní hry
Ivan Vyskočil: smysl pro absurdní humor, fantastickou hyperbolu a jazykovou hru, scénáře k vystoupení (vinárna Reduta), využíval repliky z publika
Vždyť přece létat je snadné = krátké ucelené humoristické povídky (1963)
Malé hry, hláska h je neznělá….
Kosti
Míšení skutečného s fantaskním, reálného s nereálným