ZÁKLADY EKONOMICKÉ KOMUNIKACE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jsou kritéria pro členské státy EU pro vstup do 3. fáze Evropské hospodářské a měnové unie (EMU) a pro zavedení společné měny – eura. Čtyři hlavní kritéria jsou založena na článku (140) 1 Smlouvy o fungování EU
Státy, které chtějí euro musí:
Cenová stabilita – průměrná roční inflace nesmí překročit více než 1,5 , ale to 3 členských zemí, které mají tu NEJLEPŠÍ možnou inflaci podle Evropské centrální banky – FIFLAČNÍ CÍL (blízko ke 2%)
Stabilita devizního kurzu – alespoň 2 roky před vstupem do měnové unie by se kandidátská země měla zapojit do ERM a po tuto doby by nemělo dojít k devalvaci
Konvergence dlouhodobých úrokových sazeb – dlouhodobá nominální úroková míra nesmí přesahovat o více než 2 p. b. průměr tří zemí s nejlepšími výsledky týkajících se cenové stability. – nesmí být vyšší jak 2%
Veřejné finance: výše hrubého veřejného dluhu – podíl veřejného dluhu na HDP nesmí překročit 60% a podíl deficitu státního rozpočtu na HDP musí být menší než 3%
Co je daň
Daně jsou základním zdrojem veřejných příjmů
Po právní stránce jde o platbu, označenou jako daň
Po ekonomické stránce – zahrnujeme i další povinné platby (sociální pojištění)
Daň = zákonem (popřípadě i jinak) určená povinná platba do rozpočtu autority, která je oprávněna ji vyhlásit. Vyznačuje se neúčelovostí a neekvavilentností
Platí se při změně vlastnictví, prodej, darování
Účel daně:
Fiskální funkce – zajištění financování veřejných výdajů
Další funkce: alokační, stabilizační, redistribuční (daně z příjmů, bohatší více …)
Klasifikace daní:
Přímé (z příjmů, majetkové – progresivní ) a nepřímé (DPH, spotřební daně)
Progresivní nebo rovné
Historie:
Středověk – daň v naturáliích
Katastry – pozemkové mapy
Akcízy - spotřební daně (daň ze soli, plátno, klobouky, papír)
Reforma za Josefa 2. „Daň domovní“
1812 – daň z výdělku
1849 – daň z příjmu
Harmonizace daní = strukturální (harmonizace struktury daňového systému) – slaďování daní
Daňová spravedlnost:
základní pravidlo: zdaňovat stejně poplatníky ve stejnou platební, spotřební nebo majetkovou kapacitu (vychází z konceptu rovnosti všech občanů) – dvě koncepce:
Horizontální (rovná daň, stejná schopnost = stejná daň),
Vertikální (vyšší platební schopnost – vyšší platební skupiny = vyšší daň) => problém kritérií
Daňová teorie považuje za spravedlivou takovou situaci, kdy větší část společnosti shledává rozdělení daňového břemene mezi daňové subjekty jako správné.
Efektivnost daňového systému:
Dva aspekty posouzení efektivnosti daní:
Administrativní náklady
Ztráty v důsledku daňových distorzí: změna daní => změna relativních cen => substituční efekt => neoptimální struktura výroby a spotřeby => ztráta efektivnosti ekonomického systému v důsledku nadměrné daňové zátěže (nákladů mrtvé váhy) – závislost na elasticitě => ZÁSADA DAŇOVÉ NEUTRALITY (minimalizace negativních vlivů) - „kompenzace musí být jiným způsobem tak, aby se poptávka a nabídka celkově nesnížili „