Otázka č. 20 - Základní pojmy - Etika a základní etické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Etika sofistů
pozornost obrácena dovnitř lidského společenství, růst významu etiky
relativizují jednotlivé morální pojmy – dobro a zlo (co je pro jednoho dobro, je pro jiného zlo a naopak) – základní pravidla života obce
rozvíjejí spor o to, zdali jsou lidské zákony dány přirozeností (věcné a neměnné), či zda jsou lidským díle (změnitelné)
Etika Sokratova
hlavní cíl života: blaženost (eudaimoniá) → následek ctnostného života
žít ctnostně znamená znát dobro a také dobro konat → etický intelektualismus
mravní autorita: vnitřní božský hlas (daimonion)
analyzoval mravní pojmy
Etika Platonova
etické problémy spojoval s otázkami státu
vytvářel představu dokonalého světa idejí, v němž nejvyšší ideou je idea dobra (opravdové dobro je součástí světa idejí, ostatní dobra jsou pouze jeho odleskem)
4 základní ctnosti: moudrost, statečnost, spravedlnost, umírněnost
Aristotelova etika
jako první systematizoval etiku
předmětem etiky – hledání nejvyššího dobra jako účelu lidského snažení a stanovení jednotlivých ctností jako prostředku k dosažení toho účelu
na ctnostném životě a jednání je založena lidská blaženost → nejvyšší dobro
Epikurejská etika
individuální a ateistický charakter
popíral možnost božského vlivu na přírodu a člověka
každý se stará jen o svoje dobro – slast (ataraxia) = štěstí = dosažení duševního klidu, odstranění strachu ze smrti, z bohů, zbavení se bolesti
Stoická etika
smíření se s osudem, trpělivé snášení života
apatia = dosažení vnitřní svobody a oproštění se od vášní
žití v souladu s přírodou, ve shodě s vlastní přirozeností, rozumem
Středověk
etika založená na víře → křesťanství (Desatero)
Augustinova etika
predestinace = boží předurčení, kdo bude spasen, kdo zatracen
nerozhodují dobré nebo zlé skutky člověka, ale Boží vůle
Etika Tomáše Akvinského
přejímá antické ctnosti a přidává křesťanské (láska, naděje, víra)
uznává svobodu lidské vůle → hřešit i konat dobré skutky
Renesance
etický cíl = svoboda lidské osobnosti
Machiavelliho etika
politik se nemůže řídit společenských dobrem, ale může použít k dosažení cíle jakýchkoliv prostředků
dobro znamená užitek pro všechny, nikoliv jen pro jednotlivce
reformační etika – vyrůstá z obrody křesťanství
Novověk
Hobbesova etika
ovlivněn zkušeností anglické revoluce
vychází z předpokladu přirozeného stavu, v němž lidská společnost neexistuje → neexistuje dobro ani zlo, jen soukromý zájem
vzájemný boj → společenská smlouva – morálka, stejně jako náboženství jsou pak nástroje vlády
Oscvícenství
Rousseauova etika
člověka zkazila společnost
za původ zla považuje vznik soukromého vlastnictví půdy
ideální společnost – přiměřený majetek pro všechny
Kantova etika
dobro je to, co odpovídá příkazům morálního zákona vloženého do každé rozumné bytosti a nezávislé na podmínkách, ve kterých člověk žije a okolnost do kterých se dostává