Otázka č. 20 - Základní pojmy - Etika a základní etické otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- morálku v každé společnosti tvoří:
morální normy – pravidla (např. desatero)
morální vztahy – mapují současná stav morálky ve společnosti
morální ideál – představa o dokonalém morálním stavu společnosti
- vztah morálky a práva:
část morálních norem je obsažena v právním řádu
právo vyrůstá vždy z morálky doby a z představ lidí o tom, co je a není správné
právo existuje vedle morálních norem a umožňuje objektivní posouzení jejich dodržování, formální autorita má možnost trestat za nedodržování
morální norma
požadované pravidlo jednání (např. nepokradeš, nezabiješ,…)
morální hodnota
ideální cíle lidského jednání
Historické kořeny morálky je možné hledat v různých systémech:
Náboženské systémy: je odvozují od postavy autoritativního zákonodárce, jehož vůle je předávána z generace na generaci buď ústně, nebo prostřednictvím posvátných textů. Platné mravní normy jsou dány výkladem těchto textů, který se ovšem v dějinách může značně lišit. To můžeme vidět např.: na přístupu k trestu smrti, který některá náboženství odmítají, jiná schvalují.Některá, která je dříve schvalovala je dnes odmítá.
Filosofické systémy: odvozovaly morální normy z přirozeného řádu světa, z určitého pojetí lidské přirozenosti, z obecného postavení člověka jako jedince ve světě a podmínek jeho života.
Vědecké systémy: se opírají buď o teorii her, v níž se zkoumají strategie vhodné pro úspěšnou spolupráci ve skupině, nebo v poslední době o zvláštně bouřlivě se rozvíjející evoluční biologii pracující s neodarwinistickými teoriemi.
Mravnost
rys člověka nebo jednání, které odpovídá přijatým pravidlům a hodnotovým představám dané morálky, zejména pokud je takové jednání v rozporu s okamžitým prospěchem či zájmem jednajícího. V tradičních společnostech se předpokládá, že normy mravnosti jsou náboženského původu: řídí se vůlí božstev či Boha. Pozdní antika je spojila s představou ctnosti, která je „sama sobě odměnou“ (stoikové). V moderních společnostech se mravnost často chápe jako čistě konvenční, neboť jí chybí společně uznávaný náboženský základ. Filozofické pokusy o založení mravnosti (etika) se buď opírají o princip rovnosti (nečiň, co nechceš, aby ti činili jiní; I. Kant), nebo zdůrazňují společenský charakter člověka a jeho odpovědnost vůči druhým (L. Feuerbach), anebo ukazují, že snaha o celistvost lidského života vyžaduje převzetí odpovědnosti a jistou „věrnost sám sobě“ (M. Heidegger)
Historie myšlení o etice
(od antiky po 20. století)
Antika
Etika Démokrita
→ i starší přírodní filosofové Milétské školy se snaží zdůvodnit nový, politicko-morální obraz světa řecké demokracie
představitel demokraticky zaměřené etiky, která organicky vyrůstá z jeho atomistické teorie
ctnost a spravedlnost – odvozeny od pojetí obce jako demokraticky spravovaného společenství sobě rovných (vše, co pomáhá zachování obce je spravedlivé a ctnostné)