Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 26 - Osvícenství a německá klasická filosofie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

→ romantismus se kriticky opírá o Kantovu teorii (Nietzsche, Schopenhauer)

- kritika – zkoumání rozumu – možností jeho apriorního (tj. před zkušenostní) poznání → čistý rozum (apriorní – nezasažený zkušeností)

- čistý rozum – rozum bez zkušenosti se světem

  1. Kritika čistého rozumu

    • zabývá se gnoseologií

    • Koperníkovský obrat

    • ne objektem (svět), ale subjektem (rozum) máme vnímat

    • je třeba vnímat svět pomocí individuálního rozumu, jen tak ho lze poznat

    • není třeba poznat to, zda je vnímán, ale jak je vnímán

    • tvrdí, že každý subjekt si přetváří vnější svět do dvou zabudovaných vrozených (apriorních) forem – času a prostoru – které reálně neexistují

    • vymezení pojmů:

      1. a priori

    • poznání předcházející zkušenosti

    • rozum má a priori v sobě, aniž by měl zkušenosti se světem

      1. a posteriori

- poznání získané zkušeností

  • hovoří o mřížce, do které si čas a prostor vkládáme → události a svět vnímáme jinak, ale ve stejném času a prostoru

  • poznaný svět dělí na dvě části:

    1. vnímaná část = svět jevů = svět věcí pro nás

  • svět poznáváme tak, jak se nám jeví

    1. nedostupná část = svět věcí o sobě

  • existuje objektivně, sám o sobě, nezávisle na nás, nelze poznat → nástup víry místo vědy

→ snaha vybudovat novou metafyziku jako vědu a priori

  • nelze ji odvozovat od zkušenosti

  • hlavní cíl: vysvětlení Boha, svobody, nesmrtelnosti (→ tyto pojmy zcela mimo empirii, nelze je ani nijak vysvětlit)

  • nepodařilo se mu to → říká o metafyzice, že není otázkou vědy - gnoseologie (jak tomu bylo doposud), ale víry a etiky (viz kritika praktického rozumu)

  1. Kritika praktického rozumu

    • souvisí s etikou

    • podmínkou fungování etiky (→ práva) – předpoklad lidské svobody

    • snaha vytvořit a prkení etiku – nezávislou na okolním světě, vždy a za všech okolností platnou

    • determinismus → zrušení etiky

    • iluze svobody je nutná pro fungování etického systému

    • Kant → etické jednání – prakticky uznal existenci Boha (člověk se přiklání ke „správné“ volbě)

      • „Dvě věci naplňují moji mysl obdivem, a to hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.“

      • zajímá se pouze o člověka svobodného, ne o toho, kdo jedná pod tlakem

      • mravná jednání je takové, jedná-li člověk v souladu se zákonem, se kterým je navíc vnitřně ztotožněn → takový zákon člověku pak přímo přikazuje, jak máme jednat – Kant hovoří o imperativech:

      • pomáhají rozlišit pravé etické chování od nepravého

      • klade vysokou náročnost na mravní jednání lidí (kateg. imper.)

    1. hypotetický imperativ

    • chováme se mravně, protože nás čeká odměna

    1. kategorický imperativ

    • konání dobra pro dobro samé

      • „Chovej se vždy tak, jak chceš, aby se ostatní chovali k tobě.“

      • „Jednej vždy tak, aby se maxima (zásady) tvého jednání staly obecným zákonem.“ (→ vzorem pro ostatní)

      • „Jednej vždy tak, aby ti lidství, jak ve vlastní podobě, tak v osobě každého druhého bylo vždy cílem (účelem), nikdy ne pouhým prostředkem.“ (→ nezištnost)

Témata, do kterých materiál patří