Otázka č. 26 - Osvícenství a německá klasická filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
→ romantismus se kriticky opírá o Kantovu teorii (Nietzsche, Schopenhauer)
- kritika – zkoumání rozumu – možností jeho apriorního (tj. před zkušenostní) poznání → čistý rozum (apriorní – nezasažený zkušeností)
- čistý rozum – rozum bez zkušenosti se světem
Kritika čistého rozumu
zabývá se gnoseologií
Koperníkovský obrat
ne objektem (svět), ale subjektem (rozum) máme vnímat
je třeba vnímat svět pomocí individuálního rozumu, jen tak ho lze poznat
není třeba poznat to, zda je vnímán, ale jak je vnímán
tvrdí, že každý subjekt si přetváří vnější svět do dvou zabudovaných vrozených (apriorních) forem – času a prostoru – které reálně neexistují
vymezení pojmů:
a priori
poznání předcházející zkušenosti
rozum má a priori v sobě, aniž by měl zkušenosti se světem
a posteriori
- poznání získané zkušeností
hovoří o mřížce, do které si čas a prostor vkládáme → události a svět vnímáme jinak, ale ve stejném času a prostoru
poznaný svět dělí na dvě části:
vnímaná část = svět jevů = svět věcí pro nás
svět poznáváme tak, jak se nám jeví
nedostupná část = svět věcí o sobě
existuje objektivně, sám o sobě, nezávisle na nás, nelze poznat → nástup víry místo vědy
→ snaha vybudovat novou metafyziku jako vědu a priori
nelze ji odvozovat od zkušenosti
hlavní cíl: vysvětlení Boha, svobody, nesmrtelnosti (→ tyto pojmy zcela mimo empirii, nelze je ani nijak vysvětlit)
nepodařilo se mu to → říká o metafyzice, že není otázkou vědy - gnoseologie (jak tomu bylo doposud), ale víry a etiky (viz kritika praktického rozumu)
Kritika praktického rozumu
souvisí s etikou
podmínkou fungování etiky (→ práva) – předpoklad lidské svobody
snaha vytvořit a prkení etiku – nezávislou na okolním světě, vždy a za všech okolností platnou
determinismus → zrušení etiky
iluze svobody je nutná pro fungování etického systému
Kant → etické jednání – prakticky uznal existenci Boha (člověk se přiklání ke „správné“ volbě)
„Dvě věci naplňují moji mysl obdivem, a to hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.“
zajímá se pouze o člověka svobodného, ne o toho, kdo jedná pod tlakem
mravná jednání je takové, jedná-li člověk v souladu se zákonem, se kterým je navíc vnitřně ztotožněn → takový zákon člověku pak přímo přikazuje, jak máme jednat – Kant hovoří o imperativech:
pomáhají rozlišit pravé etické chování od nepravého
klade vysokou náročnost na mravní jednání lidí (kateg. imper.)
hypotetický imperativ
chováme se mravně, protože nás čeká odměna
kategorický imperativ
konání dobra pro dobro samé
„Chovej se vždy tak, jak chceš, aby se ostatní chovali k tobě.“
„Jednej vždy tak, aby se maxima (zásady) tvého jednání staly obecným zákonem.“ (→ vzorem pro ostatní)
„Jednej vždy tak, aby ti lidství, jak ve vlastní podobě, tak v osobě každého druhého bylo vždy cílem (účelem), nikdy ne pouhým prostředkem.“ (→ nezištnost)