Otázka č. 26 - Osvícenství a německá klasická filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Kritika soudnosti
zabývá se estetikou (problematika citu a krásy), metodologií přírodních věd
řeší schopností rozumu poznávat ve věcech účelnost a krásu (krása nemá mít účel)
období pokritické
věnuje se filosofii náboženství, právu (mezinárodní politika), mravnosti
doopravuje své názory
pokládá otázku „Co je osvícenství?“
dílo K věčnému míru
Johann Gottlieb Fichte
1762 – 1814
řadíme do NKF, ale také do romantismu
ovlivněn Goethem, VFR (Robespierre, svobodné myšlení)
žák I. Kanta
→ tvrdil, že je „kantovštější“ než sám Kant
kritizuje „svět věcí o sobě“ → chce svobodu ducha, který dokáže překonávat překážky
nad svět nadřazuje naše JÁ
podstata lidského vědomí – čin, jednání
naše já musí být neustále tvořivé a aktivní → zdůraznění významu práce, jako jedné ze základních lidských aktivit
svět je soubor překážek, které naše já překonává → rozvíjí se dokonalejší já
rozlišuje tři fáze:
„Já“ samo sebou
„Nejá“ (něco, co nejsem já – příroda; člověk „nejá“ svým způsobem vytváří)
člověk si uvědomí, že není „nejá“ (→ posun → svoboda)
Dílo:
O pojmu vědosloví neboli takzvané filosofie
Základ veškerého vědosloví
Friedrich Schelling
1775 – 1854
ovlivněn romantismem
žák Fichteho
jeho názory prodělaly velké změny – dostal se od ateismu přes dialektický názor a přírodní filosofii po mystiku
říká, že ve světě vždy převažuje subjektivní princip (duch) nebo objektivní princip (příroda)
→ prazákladem je identita obou dvou prvků = absolutní jednota subjektu a objektu(tzn. jednota ducha a přírody)
„Nikoli příroda je výtvorem ducha, ale duch je výtvorem přírody.“
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
1770 – 1831
spolužák Schellinga
absolvent teologické fakulty – většina života – učitel filosofie na univerzitě
nebyl dobrým řečníkem → problém
domníval se, že ve svém myšlení dosáhl vrcholu
objektivní idealista → základ světa je absolutní duch/idea:
= nehmotná substance
vše hmotné na světě je projev vyššího ducha
idea – v každé věci je přítomna (je její podstatou, základem)
duch je vyšší než hmota → hmota je druhotná
ztotožňuje myšlení a bytí (duch a hmota) = 2 základní ontologické kategorie
„Vše, co je rozum, je skutečné a vše, co je skutečné, je rozum.“
tvůrce novověké dialektiky:
navazuje na Herakleitovu dialektiku
vytvořil novověký idealistický dialektický názor
Hegelova dialektika je dialektika ve spirále
základní příčina vývoje – působení protikladných sil v každé hmotě
možnost/schopnost vývoje – přisuzuje duchovnu
vývoj neprobíhá plynule, ale skoky – rozlišuje tři fáze:
teze
= výchozí stav
- duch je sám sebou
- logika
antiteze
= stav, který svou existencí popírá výchozí stav → negace výchozího stavu/negace teze