Otázka č. 26 - Osvícenství a německá klasická filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- duch se projevuje jako svůj protiklad
- jinobytí ducha (příroda)
- filosofie přírody
syntéza
= neguje antitezi → negace negace
- vznik nové, vyšší hodnoty
- návrat ducha k sobě samému, ovlivněn přírodou
- filosofie ducha
→ absolutní idea (duch) je syntézou obojího – není čistou přírodou, ani čistým myšlením
filosofie ducha je rozdělena na tři části:
subjektivní duch
- individuální vědomí člověka, duch si uvědomuje sebe sama
- antropologie, psychologie, fenomenologie
objektivní duch
- nadindividuální projevy ducha (→ to, co nás obklopuje)
- tvoří prvotní řád dějin → vznik rodiny, společnosti, státu, práva, morálky,…
absolutní duch
- absolutní sebepoznání ideje (nadnadindividuální)
- umění, filosofie, náboženství
Dílo:
Fenomenologie ducha
Filosofie dějin
Filosofie, umění a náboženství a jejich vztah k mravnosti a státu
→ Hegel ovlivnil německou inteligenci 1. pol. 19. stol.
starohegelovci
konzervativní
náboženská interpretace ducha
mladohegelovci
radikální
typický materialistický výklad světa
Marx, Engels
po Hegelovi končí větší systémy filosofie (ucelenost) – přichází už jen jednotlivci a jednotlivé proudy, které existují souběžně
Ludwig Feuerbach
1804 – 1872
poslední představitel NKF (řazen i do filosofie 19. stol.) – jediný materialista
antropologická filosofie – zabývá se kategorií člověka
chápe člověka jen jednostranně – chápe ho jen jako tvora přírodního, podceňuje, že je i tvorem společenským
zabývá se náboženstvím a vírou:
„Člověk stvořil Boha, nikoliv Bůh člověka.“
vidí nenaplněnou touhu člověka po štěstí na tomto světě → proto si člověk vytvořil představu o božské bytosti, který mu poskytuje vše, co reálný svět ne
antropologický ateismus - místo lásky člověka k Bohu vyzývá k lásce člověka k člověku
„Užitečnější prací, než psát filosofická pojednání, je plodit mnoho potomků.“
vztah k idealismu:
idealistickou filosofii považuje za obdobu náboženství, kritizuje ostatní německé filosofy, hlavně Hegela (nedocenil ani dialektiku)
zůstává na pozici mechanického materialismu
objevuje se i „antropologický materialismus“
- člověk je jednotná bytost (jednota duše a těla)
- základ této bytosti je materiální podstata
Dílo:
Podstata křesťanství (→ názor na náboženství)
O původu bohů