Otázka č. 4 - Sociologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
zdravý rozum – nezpochybňuje každodenní skutečnost
x sociologie – vychází z kritického zkoumání každodennosti, zpochybňuje to, co se nám zdá samozřejmé, a ukazuje skutečné příčiny lidského jednání
Předmět sociologie
nejznámější vymezení předmětu sociologie pochází od francouzského sociologa Émila Durkheima a německého sociologa Maxe Webera:
Émile Durkheim (1858 – 1917)
jeho vymezení předmětu sociologie se nazývá sociologický realismus
definoval sociologii jako vědu o sociálních faktech – vymezení dvěma podmínkami:
jsou vůči člověku vnější
působí na člověka nátlakem
sociální fakta jsou reálné skutečnosti nezávislé na lidském vědomí (psychice člověka), které toto vědomí formují, a tak ovlivňují náš život
chápal sociální fakta jako jevy, které je nezbytné zkoumat nezávisle na individuích
Max Weber (1864 – 1920)
jeho vymezení předmětu sociologie se nazývá sociologický nominalismus
definoval sociologii jako vědu o sociálním jednání – definováno dvěma podmínkami:
je smysluplné, obvykle zaměřené na určitý cíl
je orientované na druhé lidi
sociální jednání je spjato s aktivitami lidí, kteří svým každodenním jednáním (jemuž subjektivně přiřazují smysl a v němž berou ohled na druhé lidi) vytvářejí den po dni společnost
staví na jednotlivci, který je původcem sociálního jednání → společnost není nic jiného než suma takto jednajících lidí
v současnosti se vymezení Durkheima a Webera kombinuje → lidé jsou při svých každodenních činnostech ovlivňováni stávajícími institucemi (sociální fakta), svým jednáním udržují tyto instituce v chodu, potvrzují jejich platnost, proměňují jejich povahu (sociální jednání)
dva typy problémů:
sociální problém
to, co určitá společnost považuje za problém
podle současného amerického sociologa Petera L. Bergera – obvykle hovoříme o sociálních problémech, když něco ve společnosti nefunguje tak, jak by mělo
sociální → problém se netýká pouze jednoho nebo několika lidí, ale postihuje velkou část lidí, příp. celou společnost
sociologický problém
týká se sociologie jako vědy
nejedná se o problém společnosti, že něco nefunguje nepřiměřených způsobem, ale o otázku, proč něco funguje právě určitým způsobem a jaké vnitřní a vnější vztahy ve společnosti to způsobují (např.: proč lidé dodržují pravidla a normy, proč se každodenně chovají stejným způsobem a vykonávají stejné činnosti → jak tedy funguje celý systém)
Metody výzkumu
používají se dvě základní výzkumné strategie
kvantitativní výzkum
kvalitativní výzkum
tyto dva výzkumy se obvykle v sociologii kombinují → každý sociální fenomén (jev) má kvantitativní i kvalitativní stránku
zjištění zaznamenaná na podkladě těchto dvou strategií se nevylučují, ale naopak doplňují
kvantitativní výzkum
testování pravdivosti nebo nepravdivosti dopředu vytvořených hypotéz na velkém vzorku respondentů
v sociologické literatuře např. najdeme tvrzení, že méně vzdělaní lidé se častěji rozvádějí → zvolíme kvantitativní přístup a zformulujeme hypotézu, která říká, že se vzrůstajícím vzděláním klesá rozvodovost
v této hypotéze jsou dvě proměnné: rodinný stav člověka a vzdělání
tyto proměnné umístíme v podobě otázek do dotazníku, který rozdáme vybranému vzorku lidí
poté na získaných datech ověřujeme platnost či neplatnost tvrzení