Antická filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vystřelený šíp se nikdy nepohybuje:
pohybuje se -> čas letu na určité okamžiky a v každém okamžiku je na urč. místě -> nepohybuje se.
Empedokles, Anaxagorás, Atomisté
Empedokles
navazuje na předchozí systémy - vybírá si - vytváří nový celek
pralátka = 4 elementy - oheň, voda, země, vzduch
dění žene a formuje - láska (sjednocuje)
- nenávist (rozděluje)
Bůh je tvořen homogenní směsí nesmrtelných prvků, což je láska
láska směšuje 4 elementy a tvoří život
bytosti vznikali od jednoduchých ke složitým: rostliny -> zvířata -> lidé
Anaxagoras
- snaha sjednotit Parmenida s Herakleitem
- složení těles – hmotné částečky, které na rozdíl od atomu mají stejnou velikosti jako celé těleso (zastoupeno více prvků a záleží, které převládnou)
- vznik - jejich slučováním
- zánik - jejich rozdělováním
- vše řídí NÚS - rozumný, myslící, všemohoucí, neosobní, nejčistší, nejjemnější z věcí
- dává popud k vzniku uspořádaného světa z chaosu
- pořádá a řídí kosmos
Atomisté
Leukippos
zakladatel nauky o atomech
málo se od něho dochovalo, učitel Demokrita; „vše vzniká z nějakého důvodu“
Démokritos
- z Leukippovy nauky utvořil ucelený systém
- existuje nejsoucno = prázdný prostor
- existuje jsoucno = tvořené atomy
atomy - vyplňují svůj prostor, nedělitelné, nezanikají, nemění se, z téže látky
- různé velikosti, tvaru a polohy
vznik - spojení atomů
zánik - rozpojení atomů
Sofisté
(5. st. př. Kr.) (Humanistické období)
Perské války –vítězové, Řekové získávají sebevědomí
- zánik vlády aristokracie; nástup lidu, v čele obce jsou lidé s dobrými schopnostmi (ne na základě dědičných práv) - schopnost, zdatnost vládnout = arété (sofisté učí za peníze)
- před válkami - osud lidí určován bohy nyní čl. sám si určuje svůj osud
Filosofie ponechává zdánlivě neřešitelné otázky + důsledky ř. - perských válek =>
vnik sofistů:
prvotní princip = člověk
(umisťuje věci a uspořádává je v celek); to co hledali první filosofové v pralátce, sofisté kladli do člověka, svůj zájem obracejí k reflexi nad člověkem s etickým chováním.)
vyučují arété (jak vládnout), soustřeďují se na argumentaci (rétoriku)
jejich učení se vyznačuje relativismem, kosmopolismem a vycházejí ze zkušenosti.
Protagoras z Abdéru : *491 – 481p ř. Kr.
člověk míra všech věcí - těch co jsou, proč že jsou, a těch co nejsou, proč, že nejsou – tedy je to člověk, kdo ve svém souzení určuje hodnotu věcí a dává jim místo ve svém universu.
vyučuje rétorice = řečnické umnění – upřednostnit svůj argument – princip dvojího důvodu, pro každou věc existují dva důvody, které jsou postaveny proti sobě
agnostie – jsou vymezeny hranice poznání (nelze poznávat smysly ani rozumem, to co zachycuji rozumem, není realita, o bozích se nedá říci nic určitého)