Antická filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Příčina = Bůh – kdo hledá první příčinu dělá Teologii
na počátku touha po poznání, Pravda je tak veliká že ji nelze minout
navazuje na první filozofy zpracovává jejich poznatky
při hledání jsme omezeni smysly
všechny výpovědi o bytí se vztahují k prvnímu činiteli, tj k substanci
změna
vše je ve změně, v pohybu, změna přechod z potence do aktu – pohyb musí mít příčinu
každá změna má 4 příčiny:
- materiální
- formální
- účinná (mimo materii)
- finální (idea )
vnímatelná skutečnost (smyslová substance):
materie je určena formou, sama o sobě je neurčená; musí mít potencialitu – potenci
forma samostatně neexistuje, v …..světě s materií; nositelka bytí; diky ní je materie aktualizovaná
Vnímatelná skutečnost – materie + forma => hylemorfismus – nauka o látce a formě
Bytí
Bytí (společné všem věcem) = mnohovýznamové:
-
nahodilé (hromada písku) – nelze založit vědu
-
podle pravdy (auto je bílé) – v oboru logiky
-
o sobě (per se) – existuje sám o sobě
- existuje skrze něco jiného
4. v možnosti a uskutečnění
bytí o sobě (per se) se dělí na deset kategorií:
1. Substance (existuje sama o sobě) + 9 druhů akcidentů (případků):
2. kvalita 3. kvantita
4. místo 5. poloha
6. relace 7. habitus (co věci připisujeme)
8. činnost 9. trpnost
10. čas
Substance – inteligibilní, určitelná (např. co nám říká, že je to pes)
není v jiném (v jiné věci)
je aktualizovaná formou
Akcidenty = mají existenci skrze jiného (nejsou vlastní žádné věci)
bytí v možnosti a uskutečnění
aktu (možnosti) – aktualizuje se dělí na energii (umí a provádí) a entelektii (umí, ale neprovádí)
potenci (uskutečnění) – dynamis (možnost aktualizace)
akt předchází potenci metafyziky; materie určuje potenci
kosmologie
První hybatel – nepatří do univerza, je čistý akt, nemá potenci
- plně v aktu
- nehybný
- rozhýbávání universa – poznání, láska
Aristotelés – etika
Etický život je nemyslitelný mimo společnost
Člověk touží po blaženosti → blaženost spočívá ve ctnostech,
ctnost – střed mezi krajnostmi, vyhýbání se excesům
ctnost - teoretická (intelektuální znalost – vím co je ctnostné)
- praktická (mravní, získaná cvičením)
Člověk má tedy žít - podle svého rozumu, přirozenosti - hierarchie duše (viz níže otázka č.16)
tzv. etická zdatnost
-objevovat nejvyšší dobro – hledání pravdy první příčina nahlížení, kontemplace boha - tzv. dianoetická zdatnost
Aristotelés – o duši
Charakteristika duše
Duše oživuje, formuje materii
Duše je princip života, jeho hybatelem, entelechii těla.
cíl, smysl člověka leží v duši → aktualizace (entelechia a energia) čl. není dána z vnějšku
duše je smrtelná, nesmrtelný je intelekt (viz „Poznání duše“ níže)
Aristoteles nachází tři složky (mohutnosti) duše:
1) vegetativní – veškerý pohyb se děje pouze pro zachování života, tzn. výživu a množení. Reaguje na fyzický dotek.