Filosofie německého idealismu 19.století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní Feuerbachova myšlenka je: „Bůh nestvořil člověka, ale naopak člověk Boha.“
-vnitřní vývoj našeho myšlení a vývoj skutečnosti jsou identické logické
procesy
filosofie dějin-považoval vývoj za ukončený
Německá romantika
Směr v německém myšlení a umění, který reaguje na osvícenství a vystupuje především proti jeho racionálnímu duchu. Jedním z nejvýznačnějších filozofů tohoto období je:
J.G. Herder – svět chápe jako realizaci ideového božího plánu, všeho dění je proto zákonité, účelné. Člověk se vyznačuje jistou univerzálností – spojuje v sobě vlastnosti, jimiž jednostranně vynikají různé živočišné druhy. Lidskými ho učinily jazyk a tradice, spojující jednotlivé generace a vytvářející národní celky. Lidská společnost není odtržena od přírody, řídí se však (od vzniku rodiny) svými vlastními zákony.
V jeho názorech můžeme najít teoretické základy mnoha nacionalistických hnutí, typických pro Evropu 19. století. Vyslovuje se pro jednotný německý stát, proti válkám a žádná zlepšení životních podmínek společnosti. V dějinné cestě lidstva za humanitou připisuje významné místo Slovanům („Řekům nového věku“). Byl nadšeně přijímán českými obrozenci především pro zdůrazňování významu národního jazyka a tradice, lidového umění, pro obhajobu nezanedbatelných práv každého národa. Vysoce oceňoval J.A.Komenského.