Klíčoví myslitelé středověké filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
První (pozitivní) poznává Boha na základně Písma svatého jako toho, kdo má mnoho jmen, druhá (negativní) dospívá mystickou cestou k Bohu bezejmennému. Této negativní, silně novoplatónsky zabarvené teologii dává přednost.
Bůh je příčina a počátek všech věcí, činí věci jsoucími. Sám přitom stojí nad věcí i nad jsoucností, je hyperúsios.
Jan Scotus Eriugena
Žil v letech 810-877 a učil v Paříži.
První „otec scholastiky“.
Jako první vyslovil své přesvědčení, že pravé náboženství je pravou filozofií a naopak a vyslovil také požadavek – veškerá pochybnost týkající se náboženství může a má být vyvrácena filozofií.
Byl církví zavrřen pro 2 zvláštnosti svého učení: 1. přikládá rozumu velkou důležitost. 2. vydatně využíval novoplatónských myšlenkových postupů.
Boha nazývá „tvořící a nestvořenou přirozeností“, jeho představa o Bohu je novoplatónská.
Rozlišuje teologii na pozitivní a negativní; negativní teologie učí, že Bůh je nepoznatelný, že stojí nad všemi kategoriemi a protiklady.