Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Mesto a venkov

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (126.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Především pro zámožnější nájemníky však již od šedesátých let postupně vznikají účelně diferencované byty, zprvu dvoutraktové, tj. se dvěma místnostmi za sebou, od osmdesátých let trojtraktové, se střední místností - tzv. alkovnou osvětlovanou jen nepřímo prosklenými dveřmi, s vlastním příslušenstvím, k němuž záhy náleží i koupelna, a se štukovými ozdobami na stropech prostorných pokojů. Místnosti jsou vyšší než kdykoli dříve i později a z dnešního hlediska leckdy i neútulné (původní novorenesanční a novobarokní mohutný nábytek je ovšem zaplnil přiměřeněji než dnešní moderní mobiliář).

Domy pro chudší obyvatelstvo, hlavně na perifériích, s byty ještě dlouho jen o jedné místnosti, jsou stěsnanější, málo vzdušné, s nepohodlnými šerými schodišti a malými nečistými dvorky (ostatně temné chodby a schodiště nechybějí ani v domech uprostřed města).

V církevních, především kostelních stavbách se uplatňují obdobně jako v civilní architektuře všechny slohy, novými kostely se vybavují jednotlivá vznikající předměstí, nové hřbitovy, ale i některá města, jimž starý kostel již nevyhovoval nebo nepostačil svým, prostorem. V Praze v Karlíně se světí novorománská bazilika, Žižkov, Královské Vinohrady a později i Holešovice sahají k novogotice, z novorenesance vzešla bazilika na Smíchově. V Kutné Hoře se k Dienzenhofevovu voršilskému klášteru přistavuje kostel v novobarokních formách, v jeho blízkosti si již dříve postavila českobratrská církev evangelická svůj sbor v podobě pseudoempírového templu.

Na venkově se ještě dlouho po polovině století staví obtížně datovanými formami vyvozenými z baroka a z empíru a jen postupně v bohatších obcích pronikají pseudoslohy s novostavbami sokoloven, hostinců i statků.

Do krajiny se v řadě míst stavějí památníky a pomníky připomínající válečné události z roku 1866, ale i památníky se vztahem k národní historii.

Ve 2. pol. 19. století docházelo tak jako ve městě i na českém venkově ke změnám v životních zvyklostech a potřebách. Oproti městu byl však venkov navenek většinou méně rozrůzněn. To se projevovalo zejména v každodenním provozu domácnosti. Hospodář i čeledín, oba se většinou podobně oblékali, jedli mnohdy společně stejné jídlo a spolu i pracovali. Sociální rozdíly byly v běžném denním životě venkova vidět méně než ve městě. Pochopitelně se daly najít výjimky i zde, ale nebyly většinou tak zřetelné a těžko měřitelné na příklad denní spotřebou, charakterem potravin nebo oblečením. Vystoupily však do popředí při založení rodiny a vlastní domácnosti. (Vošáhlíková).

Ve druhé polovině 19. století bylo na první pohled zřejmé, že se dobový vzor rodiny a domácnosti stěhuje spolu s mnoha venkovany z vesnic do města. Ideálem přestalo být tradiční venkovské, hierarchicky členěné společenství, pojištěné sítí dalších příbuzenských vztahů. Společenství, ke kterému patřili i čeledíni a děvečky na jehož vnější podobu zachytil čelední řád.

Témata, do kterých materiál patří