OSE_13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Psychomotorické cíle
Příkladem psychomotorických cílů je naučit se dezinfikovat pomůcky, připravit jídlo pro ležícího klienta a nakrmit ho, obvázat ránu podle ukázky, změřit krevní tlak, rychle a spolehlivě připravit injekci, vykonat kardiopulmonální resuscitaci.
Afektivní cíle
Příkladem afektivních cílů je schopnost naslouchat klientovi, reagovat na jeho otázky, být vůči němu a
jeho blízkým empatický
Charakteristika učiva
Předmět ošetřovatelství je zařazen do studia tohoto oboru jako maturitní předmět.
Učivo vychází z okruhu ošetřovatelství a ošetřování nemocných RVP praktické sestry i ze specifik regionálních partnerských zdravotnických zařízení.
Učivo poskytuje žákům ucelený přehled o teorii ošetřovatelství i potřebné odborné znalosti a praktické dovednosti z ošetřovatelských postupů v péči o nemocné v rámci ošetřovatelského procesu. A to jak v oblasti všeobecné ošetřovatelské péče, tak ošetřovatelské péče v jednotlivých klinických oborech a v komunitní péči.
Učivo se realizuje v rámci teoretické výuky společné pro celou třídu a ve výuce cvičení, která probíhají v odborných učebnách, kdy je třída dělená na skupiny. Dále je dle možností doplněna o exkurze na odborná pracoviště.
Výuka ošetřovatelství směřuje k tomu, aby žáci:
jednali odpovědně a v souladu s ošetřovatelskými standardy a přijímali osobní odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání v poskytování ošetřovatelské péče, dbali na kvalitu své práce
vážili si života, zdraví i životních zkušeností každého jedince jako jedinečné osobnosti, získali zodpovědný vztah i ke svému vlastnímu zdraví
dodržovali práva pacientů a etické normy pracovníků ve zdravotnictví
vhodně komunikovali se všemi pacienty/klienty, uplatňovali holistický přístup, respektovali věková, osobnostní a kulturní specifika klientů, oprostili se od stereotypů a předsudků ve vztahu k lidem jiné víry, etnického původu nebo sociálního zázemí
osvojili si zásady týmové práce, uvědomovali si potřebu přiměřené sociální komunikace v týmové spolupráci
respektovali duchovní i materiální hodnoty společnosti, vážili si životního prostředí
pracovali bezpečně a osvojili si bezpečné pracovní postupy, dodržovali zásady hygieny, antisepse a asepse
Organizační formy výuky (Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2, Martina Cichá, Zlatica Dorková)
• frontální – učitel vysvětluje výkon a současně jej předvádí celé skupině žáků,
• skupinová – používá se při vysvětlování a předvádění menším skupinám,
• individuální – je určena jednotlivým žákům, a to především těm, kteří nepochopili vysvětlování a předvádění, jsou nejistí a dělají při výkonech chyby.
Výukové metody
Skupinová výuka
U řady výkonů lze s úspěchem realizovat skupinovou výuku (např. při celkové hygienické péči – jeden žák je „pacientem“, další dva provádějí celkovou koupel na lůžku, nebo při měření krevního tlaku – jeden žák je „pacientem“, druhý mu měří krevní tlak). V jiných situacích je vhodná individuální výuka (např. při ředění dezinfekčních roztoků).