OSE_13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Problémová metoda
Problémová metoda spočívá v tom, že učitel nastolí žákům „problém“, který v nich vzbudí zájem. Žáci se pak na základě dosavadních vědomostí a dovedností snaží problém vyřešit, přičemž získávají nové poznatky. Příkladem problémové metody je následující úkol, který učitel zadává svým žákům. Zamyslete se nad tím, proč realizace ošetřovatelského procesu není vždy úspěšná. Uveďte konkrétní důvody neúspěchu.
Vyprávění
Metoda vyprávění slouží především k upoutání pozornosti žáků a také jako motivační činitel pro nové učivo. Příklad Učitel vypráví žákům jak poskytoval první pomoc při autonehodě, přičemž zdůrazňuje, jaký algoritmus a jaké zásady dodržoval.
Vysvětlování
V praktickém vyučování zdravotnických předmětů je vysvětlování velmi důležité. Vyjadřuje vztahy a souvislosti. Předpokladem osvojení si odborné dovednosti je pochopení každé dílčí části učiva.
Rozhovor
Při rozhovoru učitel pomocí otázek navazuje na předchozí znalosti a zkušenosti žáků. Tím vzbuzuje zájem o učivo. Je vhodné, když má připravené otázky. Tato metoda je poměrně náročná pro učitele, který musí vést rozhovor žádaným směrem.
Při rozhovoru učitel pomoci otázek navazuje na předchozí znalosti a zkušenosti žáků. Tím vzbuzuje zájem o učivo. Je vhodné, když má připravené otázky. Tato metoda je poměrně náročná pro učitele, který musí vést rozhovor žádaným směrem.
Inscenační metoda (metoda hraní rolí)
je vhodná především pro řešení praktických problémů, vytváření dovedností a nácvik rozhodovacích procesů. Příklad Při metodě inscenace si žáci připraví scénář výstupu pro dvě osoby. Jedna osoba bude sestra, druhá klient. Úkolem žáků bude vést dialog s cílem zjistit u klienta příčiny vzniku nechutenství.
Situační metoda
je založena na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, názorů a postojů žáka s konkrétními problémovými situacemi. V praktickém vyučování zdravotnických předmětů je zvlášť důležitá, protože se žák učí řešit situace, které mohou nastat v reálném životě. Příklad Při použití situační metody žák řeší následující situaci. Vaším klientem je pán, který je hypochondr. Pořád ho něco bolí a neustále si stěžuje na zdravotní péči. Jak byste komunikovali s tímto klientem?
Instruktáž
Základem praktického vyučování zdravotnických předmětů je instruktáž. Instruktáž je praktickou ukázkou dané činnosti provedené učitelem nebo žákem. Bývá stimulem k následné praktické činnosti žáků. Není efektivní bez dobrého jazykového projevu a schopnosti předvádění pracovního úkonu. Učitel nejprve slovně jasně a srozumitelně formuluje požadavek na činnost, následně názorně předvádí danou činnost a slovně ji komentuje.
Při předvádění je možné hned upozornit žáky na chyby, které se často vyskytují. Důležitá je i správná terminologie. Přesný termín vyvolává správnou představu, nejasný nebo nesprávný termín brzdí celý vyučovací proces.
Výhodou instruktáže je rychlé osvojení dovedností na základě toho, že žák slyší a vidí, jaký je to výkon a jak se provádí.
Nevýhodou je náročnost na přesnou formulaci požadavků a potřebná způsobilost učitele předvést požadovanou činnost.
Z výše uvedeného vyplývá, že smyslem instruktáže je žákům látku vysvětlit a současně názorně ukázat.
Instruktáž se dělí podle několik hledisek: Podle časového umístění v praktickém vyučování na: