OSE_13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Imitace
Ve výuce uplatňujeme především metodu imitace (nápodoby) konkrétní praktické činnosti.
Ideální je, když po teoretickém úvodu výkon pomalu – po jednotlivých krocích provede sám učitel. Vhodné je předvádění výkonu (např. hygienické péče) nejprve provázet komentářem (mluvit k žákům) a poté výkon provést ještě jednou, bez komentáře k žákům, ideálně ho provázet imaginární komunikací s pacientem.
„Pacientem“ může být model (někdy jím dokonce být „musí“ – např. při aplikaci injekce nebo mytí genitálu). V některých případech to může být vybraný žák (někdy jím dokonce být „musí“ - např. při měření krevního tlaku). Teprve poté si výkon pod vedením učitele zkoušejí žáci.
V některých případech je dobré pro předvedení výkonu učitelem nechat výkon provádět vybraného žáka, přičemž ostatní jsou stále pozorovateli.
Výklad
V ošetřovatelských předmětech využívá učitel metodu výkladu. Je to rychlá prezentace dílčí části učiva učitelem, čímž se výklad liší od přednášky. Výklad může mít charakter minipřednášky, prezentace písemného textu, heuristické metody, hledání řešení problému atd. Nevýhodou této metody je, že je pro žáky nudná, nejsou-li do výkladu zapojeni.
Audiovizuální metoda
Audiovizuální pomůcky (CD, filmy atd.) podporují myšlenky prezentované učitelem. Úspěšnost sledování filmů může zvýšit pracovní list k danému tématu (s otázkami, cvičením apod.) či diskuse vedená po prezentaci. Učitel by neměl představovat žákům filmy, které sám předtím neviděl. V praktickém vyučování se audiovizuální metoda využívá podle technických možností a má být spíše doplňující metodou.
Demonstrace
Demonstrace je předvádění pracovního úkonu. Pracovní úkon má být předveden odborně a didakticky správně. Učitel může žákům předvádět celý pracovní postup v obvyklém pracovním tempu, ve zpomaleném tempu s přestávkami v důležitých fázích nebo může zopakovat složitější a důležité úkony. Následně žáci napodobují učitele, a tím si osvojují dovednosti.
Diskuse
Diskuse ve skupinách je v praktickém vyučování zdravotnických předmětů velmi užitečná. Umožňuje žákům využívat vlastní myšlenky, poslouchat ostatní a tolerovat názory jiných. Diskuse podporuje žáka v prezentaci vlastních názorů, pocitů a myšlenek, které se vztahují k tématu.
Při praktickém cvičení mají žáci aktivní roli. Praktické cvičení má být promyšlené a pomůcky předem připravené. Dřív než začnou žáci samostatně pracovat, učitel jim podá instrukce a předvede ukázku. Při cvičení je možné podávat komentář. Po cvičení je vhodné, aby si žáci provedli zápis. Praktické cvičení je základem teorie ošetřovatelství, ošetřovatelských postupů i učební/odborné praxe.