OSE_13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
13.
Principy klasifikace NIC pro intervence a činnosti ošetřovatelské péče včetně příkladu využití ve výuce ošetřovatelských předmětů.
Cíle, formy, metody, prostředky výuky a formy motivace při výuce praktických dovedností ošetřovatelské péče ve specializovaných učebnách.
(Materiál od doc. Marečkové z MT)
Příklad: Pacient po cévní mozkové příhodě
Diagnostický závěr NANDA-I
Deficit sebepéče při stravování
Deficit sebepéče při koupání
Deficit sebepéče při oblékání
Deficit sebepéče při vyprazdňování
Zhoršená verbální komunikace
NOC
Sebepéče – příjem potravy
Stav polykání
Neurologický stav: kraniální senzorické/motorické funkce
Neurologický stav: periferní
NIC
Cíle, formy, metody, prostředky výuky a formy motivace při výuce praktických dovedností ošetřovatelské péče ve specializovaných učebnách.
(ŠVP, Praktická sestra, Ošetřovatelství)
Praktická výuka ve specializovaných učebnách
Praktická výuka předmětu probíhá v učebnách ošetřovatelství.
Aby byla bezpečná a efektivní, musí být realizována v souladu s příslušnými pokyny (vnitřními provozními řády učeben pro praktickou výuku). To mimo jiné znamená udržovat v učebnách praktické výuky pořádek, veškeré použité pomůcky vždy uklidit na své místo (tedy nikoli nahodile), event. je nejprve omýt (např. gumovky), případně i dezinfikovat (např. teploměry).
Zvláštní obezřetnost je nutná při manipulaci s dezinfekčními prostředky, teploměry, ostrými nástroji, jehlami, stříkačkami, léky apod.
Zásadou č. 1 proto je zajistit pedagogický dozor v těchto učebnách vždy, když mají žáci otevřený přístup k přístrojům, nástrojům a dalším pomůckám a materiálu.
Předmět je zařazen do dvou ročníků studia a je předmětem maturitním.
Má bezprostřední návaznost na předmět teorie ošetřovatelství a předmět odborná praxe, který je realizován ve zdravotnických zařízeních.
Obecné cíle
Obecným cílem předmětu je vést žáky k získávání odborných znalostí a praktických dovedností z ošetřovatelských postupů v péči o nemocné potřebných pro poskytování komplexní ošetřovatelské péče v rámci ošetřovatelského procesu.
Žáci si osvojí nejen potřebné pracovní činnosti, dovednosti a návyky, ale důraz se klade také na vytváření sociálních dovedností a postojů žáků vyplývajících z holistického pojetí osobnosti pacienta/klienta a z problematiky multikulturního přístupu. Žáci jsou vzděláváni v základech teorie ošetřovatelského procesu, který je předpokladem poskytování individualizované ošetřovatelské péče.
(Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2, Martina Cichá, Zlatica Dorková)
Kognitivní cíle
Příkladem kognitivních cílů je schopnost definovat pojem dekubit, vysvětlit pojem dieta, navrhnout
dietní opatření u klienta s cukrovkou popsat příznaky umírání, uvést výhody a nevýhody jednotlivých
antikoncepčních prostředků, popsat rozdíl režimu dne v nemocnici a v domácnosti.