Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15_overovani

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (726.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

15.

Metody ověřování vědomostí a dovedností v somatologii.

Hodnocení (evaluace) výsledků výuky

 Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí

výsledky učení žáků

 podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí – stavu vědomostí, dovedností,

postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem
předpokládaným - formulovaným jako cíl výuky

Funkce hodnocení

 Poznávací či informativní - žák získává přehled o tom, jak vyhověl zadaným kritériím,

prostřednictvím hodnocení dává učitel zpětnou vazbu žákovi o jeho vědomostech,
výkonu, nedostatcích, chování

 Konativní či regulativní - žák získává nejen ponaučení pro svou další činnost, ale i

podněty pro to, jak svou práci vylepšit, opravit, změnit. Hodnocením může učitel
regulovat učební činnost žáka a nasměrovat jej ke kvalitnějšímu výkonu

 Motivační - hodnocení by mělo žáka povzbudit a motivovat nejen v učebních

činnostech, ale i v práci sám na sobě a ve snaze o zlepšení

 Výchovná - hodnocení by mělo žáka vést k formování pozitivních vlastností a postojů,

mělo by se pozitivně podílet na utváření žákovy osobnosti

 Diagnostická - na základě dosažených výsledků žáka lze identifikovat např. specifické

poruchy učení a vyvodit pedagogické závěry pro jejich řešení

 Prognostická (někdy zaměňováno s diagnostickou) - hodnocením si učitel vytváří

přehled o žákových schopnostech, vědomostech, návycích, může pak odhadnout další
žákovu studijní perspektivu

 Selektivní či diferenciační - hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do

stejnorodých skupin dle výkonnosti, avšak mnohdy může vést k negativnímu
„zaškatulkování“ žáka do určité skupiny. V současné době je výsledné hodnocení žáka
považováno za důležité kritérium k přijetí k dalšímu studiu

Druhy hodnocení

Formativní hodnocení

- Porovnává výkon žáka s jeho vlastním výkonem v předešlém období
- Plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům
- Umožňuje poskytnout cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů,
na odstranění chyb a nedostatků v práci žáka
- Odhalování chyb a nedostatků má smysl, když je východiskem k jejich odstranění

Normativní hodnocení

- Je hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních (nejlepší
dostane jedničku, nejhorší pětku) - Měřítkem je sociální norma, stanovená vzhledem
k určité skupině nebo populaci žáků, tzn.výkon jedince je poměřován s výkony
ostatních, kteří plní stejný úkol
- Toto srovnávání může žáky deprimovat, vzbuzovat v nich nechuť ke škole

Témata, do kterých materiál patří