15_overovani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
15.
Metody ověřování vědomostí a dovedností v somatologii.
Hodnocení (evaluace) výsledků výuky
Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí
výsledky učení žáků
podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí – stavu vědomostí, dovedností,
postojů žáka a formulace soudů na základě porovnání skutečného stavu se stavem
předpokládaným - formulovaným jako cíl výuky
Funkce hodnocení
Poznávací či informativní - žák získává přehled o tom, jak vyhověl zadaným kritériím,
prostřednictvím hodnocení dává učitel zpětnou vazbu žákovi o jeho vědomostech,
výkonu, nedostatcích, chování
Konativní či regulativní - žák získává nejen ponaučení pro svou další činnost, ale i
podněty pro to, jak svou práci vylepšit, opravit, změnit. Hodnocením může učitel
regulovat učební činnost žáka a nasměrovat jej ke kvalitnějšímu výkonu
Motivační - hodnocení by mělo žáka povzbudit a motivovat nejen v učebních
činnostech, ale i v práci sám na sobě a ve snaze o zlepšení
Výchovná - hodnocení by mělo žáka vést k formování pozitivních vlastností a postojů,
mělo by se pozitivně podílet na utváření žákovy osobnosti
Diagnostická - na základě dosažených výsledků žáka lze identifikovat např. specifické
poruchy učení a vyvodit pedagogické závěry pro jejich řešení
Prognostická (někdy zaměňováno s diagnostickou) - hodnocením si učitel vytváří
přehled o žákových schopnostech, vědomostech, návycích, může pak odhadnout další
žákovu studijní perspektivu
Selektivní či diferenciační - hodnocení může učiteli pomoci rozdělit žáky do
stejnorodých skupin dle výkonnosti, avšak mnohdy může vést k negativnímu
„zaškatulkování“ žáka do určité skupiny. V současné době je výsledné hodnocení žáka
považováno za důležité kritérium k přijetí k dalšímu studiu
Druhy hodnocení
Formativní hodnocení
- Porovnává výkon žáka s jeho vlastním výkonem v předešlém období
- Plní především diagnostickou funkci, poskytuje zpětnou vazbu učiteli i žákům
- Umožňuje poskytnout cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů,
na odstranění chyb a nedostatků v práci žáka
- Odhalování chyb a nedostatků má smysl, když je východiskem k jejich odstranění
Normativní hodnocení
- Je hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních (nejlepší
dostane jedničku, nejhorší pětku) - Měřítkem je sociální norma, stanovená vzhledem
k určité skupině nebo populaci žáků, tzn.výkon jedince je poměřován s výkony
ostatních, kteří plní stejný úkol
- Toto srovnávání může žáky deprimovat, vzbuzovat v nich nechuť ke škole