10_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7 Zásada vědeckosti
Vyžaduje, aby vyučování bylo po všech stránkách na vědecké úrovni
Žák si ve škole osvojuje pravdivé, vědecky prokázané poznatky
Učitel by měl žáky informovat o některých sporných a diskutovaných otázkách, o vědeckých hypotézách a tak žákům umožnit vytvoření představy o složitém vývoji vědy
Využívání takových vyučovacích metod a forem, které jsou blízké skutečnému vědeckému poznávání, badatelské práci, takže žáci mají možnost nahlédnout do problematiky vědecké práce
Od učitele se očekává, že po celý život udržuje kontakt s vědeckými disciplínami, které jsou základem jeho vyučovacích předmětů. Znamená to pro něj využívat všech možností k aktualizaci rychle zastarávajících poznatků
Získávání aktuálních poznatků týkajících se medicíny, výživy, infekčních nemocí
8 Zásada spojení teorie s praxí
Je žádoucí, aby učitel formuloval výukové cíle nejméně na úrovni jejich aplikace a přesvědčil žáky o smysluplnosti výuky ve škole
Měl by je vést k tomu, hledat si v praxi potřebné informace, zpracovávat je a dokázat je uplatnit
Jde o tzv. otevírání se školy jejímu okolí, používání metod a forem práce, které spojení teorie s praxí předpokládají – projektová výuka, aktivizační metody
Spojování poznatků ze zdravotnické prevence s praxí v nemocničním prostředí a ošetřovatelství
Zásada komplexního rozvoje žáka
Učitel si má při didaktické analýze učiva uvědomit, jaké možnosti učivo dává pro rozvoj osobnosti žáka v jeho třech základních strukturách – tzn. v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické
Zásada individuálního přístupu k žákům
Žáci ač v jedné třídě se shodují jen v několika vnějších znacích, jako je chronologický věk, výška a váha
To jsou znaky, které ale nejsou pro výuku příliš podstatné
Důležitější jsou rozdíly ve zdravotním stavu, v úrovni myšlení, chápání, řeči
Učitel by měl proto individuální zvláštnosti žáků dobře poznat a řídit jejich učení tak, aby každý z nich měl pocit radosti z úspěchu v učební činnosti
Jak uvádí Obst otázkou ovšem je, nakolik má učitel možnost získání relevantních informací k důkladné znalosti každého jedince, zvlášť pokud vyučuje například 150 žáků, se kterými přichází do kontaktu třeba 2x týdně
Zásada emocionálnosti
Ani učitel, ani žáci nejsou stroje
Navzájem se ovlivňují v emocionální sféře a je prokázáno, že vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře a proto by se měl učitel snažit o její navození
Učitel navíc ve vztahu k žákům nepředstavuje pouze zdroj znalostí, ale také důvěrníka a rádce
Ve škole a třídě by tak měla panovat dobrá nálada a ideálním stavem je situace, kdy se žák do školy těší
Zásada zpětné vazby
Na jejím základě učitel získává informace o naplňování vytyčeného cíle
Pomocí otázek diagnostikuje neporozumění učivu či chybné porozumění učivu, které je přirozenou součástí procesu
Vysvětlí, jak to má být správně, nebo nepochopené pasáže učiva