10_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
encefalická (postižení šedé a bílé hmoty s neurologickými příznaky);
encefalomyelitická (postižení šedé, bílé hmoty a předních rohů míšních);
bulbocervikální (postižení prodloužené míchy).
V rámci encefalomyelitidy se mohou u pacentů objevit chabé parézy, zejména pažního pletence, protože nejčastěji jsou procesem postiženy segmenty C5–7.
Prevence
Nespecifická
Bránit se styku s klíštětem
Očkování
Zvýšit opatrnost při pobytu v přírodě
Před návštěvou lesa používat repelenty a nosit vhodné, lépe světlé (klíšťata jsou na něm lépe vidět) oblečení zahrnující klobouk, dlouhé rukávy, rukavice, dlouhé nohavice, vyšší boty
Po návratu domů je důležité ihned pořádně zkontrolovat celé tělo
Čím déle je klíště přisáté, tím více se zvyšuje riziko infikování
Protože klíšťata nesnáší sucho, je dobré dát oblečení, v kterém jste v lese byli do sušičky
V případě nalezení klíštěte je potřebné ho okamžitě odstranit
-
Didaktické zásady ve výuce, praktické využití, aplikace na zvolené téma
Didaktické zásady
-
Obecné požadavky usměrňující průběh vzdělávacího procesu - v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter
Jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti
Vztahují se ke všem stránkám výuky, k učitelově vyučovací činnosti, k učební aktivitě žáka, k učivu, k materiálně didaktickým prostředkům
Jednotlivé didaktické zásady byly formulovány již od starověku, poprvé se s vymezením didaktické zásady setkáváme u Aristotela, který zdůrazňoval aktivitu žáka ve výuce
První podrobně zpracovanou metodiku vyučování zpracoval římský řečník Marcus Fabius Quintilianus ve svém díle O výchově řečníka
Zformuloval zde řadu didaktických principů, které se vztahují k efektivnímu memorování textu
1 Zásada uvědomělosti a aktivity
Žáci by se měli aktivně účastnit vyučovacího procesu – měli by být učitelem vedeni k pochopení podstaty osvojeného učiva
Žáci by si měli vytvářet kladný vztah k učivu a učení
Tuto situaci lze navodit jen za předpokladu aktivity celé žákovy osobnosti, jeho stránky volní, citové, nikoli jen zjednodušeně chápané aktivity rozumové - uvědoměle osvojené poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi
Od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky
Pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků, soutěže, pracovní listy
2 Zásada názornosti
Patří k nejstarším zásadám
Vyjadřuje požadavek, aby žáci při učební činnosti vycházeli ze smyslového vnímání, aby poznávali skutečnost na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů nebo jejich zobrazení
Žáci mají mít jasné a vědecké představy, které jim učitelův výklad spolu s požitím názornin umožní pochopit
Je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná
Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním
Ve výuce se jedná o využívání obrazových materiálů, filmů, prezentací s obrázky a fotografiemi