10_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3 Zásada soustavnosti
Žáci mají pod vedením učitele postupovat systematicky při spojování vědomostí a dovedností, učivo má být uspořádáno do didaktického systému, který nemůže být totožný se systémem daného vědního oboru
Učitel musí respektovat požadavek na soustavnost při řízení učební činnosti žáků
Nestačí pouze systematický výklad nového učiva, ale důležité je také soustavné opakování a procvičování a pravidelné a průběžné prověřování a hodnocení průběhu a výsledků učební aktivity žáků
Tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo
Učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu
Učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou posloupnost
Ve výuce zdravotnické prevence postupujeme při výkladu systematicky a jednotlivá témata na sebe navazují
4 Zásada přiměřenosti
Učivo co do obsahu i rozsahu má odpovídat psychickým i somatickým zvláštnostem věkového stupně dítěte
Stejně tak při výběru vyučovacích metod, organizačních forem práce i učebních pomůcek je nezbytné respektovat určitou úroveň rozvoje žáků
Přiměřenost se nesmí uplatňovat mechanicky, míra náročnosti učiva je relativní
Vyučování by mělo napomáhat zvyšování celkové úrovně rozvoje žáků
Zásada přiměřenosti se chápe nejen jako přizpůsobení se věkovým zvláštnostem, ale předpokládá, že učitel bude přihlížet i k individuálním možnostem jednotlivých žáků
Přiměřené nároky jsou ty, které žáka optimálně podněcují a přispívají co nejvíce k jeho rozvoji
5 Zásada trvalosti
Předpokládá trvalé osvojení vědomostí a dovedností tak, aby pro každého jedince byly použitelné při dalším procesu sebevzdělávání i v praktických činnostech
Zabezpečení trvalosti zajistí nejen jednotvárné a mechanické opakování, ale také výběr základního učiva, odlišení podstatného od podruženého, vytváření mezipředmětových souvislostí a systematizace učiva
Za trvalé a operativní pokládáme vědomosti a dovednosti, které:
Uchovávají se v dlouhodobé paměti
V aktuálních situacích se vybavují ve slovech nebo činnostech bez větší námahy
Podle potřeby umožňují řešit praktické nebo intelektuální úlohy
Ve výuce zdravotnické prevence lze využít dostatečné opakování, zjednodušení učiva – výběr nejdůležitějších poznatků, systematizace učiva
6 Zásada výchovnosti vyučování
Požadavek, aby obsah, metody a formy práce ve vyučování výrazně přispívaly k utváření morálních a citových kvalit žáků
Výchovnou funkci by měly plnit všechny předměty – záleží na osobnosti učitele
Učitel dává poznatkům životnost, pokud je zprostředkovává se zaujetím, pokud je dokáže žákům přiblížit