17_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Pedagogická komunikace ve výuce, formy pedagogické komunikace, interakce učitel-žák, žák-žák, učitel-rodič. Specifika komunikace.
Pedagogická komunikace
Zvláštní případ komunikace – jde o výměnu informací, která probíhá mezi účastníky výuky
Slouží k dosažení výchovně – vzdělávacích cílů (výchovně – vzdělávací cíle - rozdíl mezi současným a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplněn výchovně – vzdělávacím procesem)
Je vymezena prostorově (učebnou), časově (hodinou) a obsahově (učivem)
45 – 60 % času využívá učitel, 10 – 27 % žáci
Učitel musí komunikaci přizpůsobit schopnostem a věku
Komunikace by měla být obousměrná: učitel x žák, jsou i další typy:
-
žák x žák (pro některé děti je určující)
-
učitel x skupina
-
učitel x skupiny
-
žák x skupiny
-
učitel x žáci
-
učitel x učitel
-
učitel x rodič
-
učitel x veřejnost
Charakteristické znaky pedagogické komunikace
Pedagogická komunikace se uskutečňuje mezi účastníky výuky (učitel + žák)
Pedagogická komunikace je výměnou informací
Pedagogická komunikace slouží k dosažení výchovně vzdělávacích cílů
Informace se v pedagogické komunikaci zprostředkují verbálními i nonverbálními prostředky
Pedagogická komunikace během klasické výuky se řídí určitými pravidly, která odrážejí sociální vztahy mezi učitelem a žákem – učitel určuje, kdo má hovořit, o čem, s kým a jak dlouho, žák může hovořit jen, je-li vyzván
Pedagogická komunikace má své prostorové a časové dimenze (třída, učebna, laboratoř, vyučovací hodina)
Práva učitele v pedagogické komunikaci
Ve třídě si vzít kdykoliv slovo
Ve třídě hovořit s kým chce
Ve třídě hovořit o čem chce, rozhoduje o tématu komunikace
Ve třídě hovořit jak dlouho chce
Ve třídě zvolit si místo z něhož chce hovořit
Ve třídě hovořit v pozici, kterou považuje za vhodnou
Práva žáka v pedagogické komunikaci
Jen tehdy, kdy mu učitel udělí slovo
Jen o tom, co mu bylo určeno
Jen tak dlouho, jak mu bylo určeno
Jen v pozici, která mu byla stanovena
-
Tato pravidla neumožňují žákům příliš projevovat přirozenou aktivitu, iniciativu a chovat se spontánně. Umožňují však disciplinovanou výměnu informací, kázeň a řád, které vnějším způsobem usměrňují výchovně vzdělávací proces.
Kvalita pedagogické komunikace spočívá především v 5 komunikativních dovednostech:
Naslouchání
Odrážení (doslovné opakování toho, co řekl žák - ujištění,že jsme žáka správně pochopily)
Vyjasňování (např. „znamená to, že si myslíte…?“)
Tázání se – má-li být efektivní:
-
Tážeme se otázkami s otevřeným koncem („mohl bys mi říct více?“)
-
Ptáme se jen jednou otázkou
-
Poskytneme žákovi možnost odpovědět na otázku
-
Ověříme si žákovi odpovědi
-
Dáme žákovi oddechový čas
-
Zakončíme v pozitivním tónu