Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (275.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Pedagogická komunikace ve výuce, formy pedagogické komunikace, interakce učitel-žák, žák-žák, učitel-rodič. Specifika komunikace.

Pedagogická komunikace

  • Zvláštní případ komunikace – jde o výměnu informací, která probíhá mezi účastníky výuky

  • Slouží k dosažení výchovně – vzdělávacích cílů (výchovně – vzdělávací cíle - rozdíl mezi současným a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplněn výchovně – vzdělávacím procesem)

  • Je vymezena prostorově (učebnou), časově (hodinou) a obsahově (učivem)

  • 45 – 60 % času využívá učitel, 10 – 27 % žáci

  • Učitel musí komunikaci přizpůsobit schopnostem a věku

  • Komunikace by měla být obousměrná: učitel x žák, jsou i další typy:

  • žák x žák (pro některé děti je určující)

  • učitel x skupina

  • učitel x skupiny

  • žák x skupiny

  • učitel x žáci

  • učitel x učitel

  • učitel x rodič

  • učitel x veřejnost

Charakteristické znaky pedagogické komunikace

  • Pedagogická komunikace se uskutečňuje mezi účastníky výuky (učitel + žák)

  • Pedagogická komunikace je výměnou informací

  • Pedagogická komunikace slouží k dosažení výchovně vzdělávacích cílů

  • Informace se v pedagogické komunikaci zprostředkují verbálními i nonverbálními prostředky

  • Pedagogická komunikace během klasické výuky se řídí určitými pravidly, která odrážejí sociální vztahy mezi učitelem a žákem – učitel určuje, kdo má hovořit, o čem, s kým a jak dlouho, žák může hovořit jen, je-li vyzván

  • Pedagogická komunikace má své prostorové a časové dimenze (třída, učebna, laboratoř, vyučovací hodina)

Práva učitele v pedagogické komunikaci

  • Ve třídě si vzít kdykoliv slovo

  • Ve třídě hovořit s kým chce

  • Ve třídě hovořit o čem chce, rozhoduje o tématu komunikace

  • Ve třídě hovořit jak dlouho chce

  • Ve třídě zvolit si místo z něhož chce hovořit

  • Ve třídě hovořit v pozici, kterou považuje za vhodnou

Práva žáka v pedagogické komunikaci

  • Jen tehdy, kdy mu učitel udělí slovo

  • Jen o tom, co mu bylo určeno

  • Jen tak dlouho, jak mu bylo určeno

  • Jen v pozici, která mu byla stanovena

  • Tato pravidla neumožňují žákům příliš projevovat přirozenou aktivitu, iniciativu a chovat se spontánně. Umožňují však disciplinovanou výměnu informací, kázeň a řád, které vnějším způsobem usměrňují výchovně vzdělávací proces.

Kvalita pedagogické komunikace spočívá především v 5 komunikativních dovednostech:

  1. Naslouchání

  2. Odrážení (doslovné opakování toho, co řekl žák - ujištění,že jsme žáka správně pochopily)

  3. Vyjasňování (např. „znamená to, že si myslíte…?“)

  4. Tázání se – má-li být efektivní:

  1. Tážeme se otázkami s otevřeným koncem („mohl bys mi říct více?“)

  2. Ptáme se jen jednou otázkou

  3. Poskytneme žákovi možnost odpovědět na otázku

  4. Ověříme si žákovi odpovědi

  5. Dáme žákovi oddechový čas

  6. Zakončíme v pozitivním tónu

Témata, do kterých materiál patří