Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (275.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Hledání příkladů

Formy komunikace

  • Verbální – může být ústní nebo písemná

  • Nonverbální – viz níže

Nejčastější typy neverbální komunikace

  • Sdělování pohledy

  • Sdělování výrazem obličeje (mimika)

  • Sdělování pohyby (kinezika)

  • Sdělování fyzickými postoji (posturologie)

  • Sdělování gesty (gestika)

  • Sdělování dotyky (haptika)

  • Sdělování přiblížením nebo oddálením (proxemika)

  • Sdělování úpravou zevnějšku

Formální stránka verbální komunikace

  • Intenzita hlasu (hlasitost)

  • Tónová výška hlasu

  • Délka doby slovního projevu

  • Rychlost slovního projevu

  • Přestávky a pauzy v řeči, frázování

  • Přesnost řeči

  • Užívání správné odborné terminologie

Kladení otázek

  • Funkce

    • Zjištění vědomostí, diagnostika potíží

    • Diagnostika účinnosti učitelovy práce

    • Řízení činností žáků, vedení cestou od nevědění k vědění sokratickými a heuristickými postupy

    • Motivace žáka

    • Usměrňování pozornosti žáků

  • Druhy otázek

    • Otevřené – dávají žákovi prostor k volnému vyjádření

    • Zavřené – vedou k jediné správné odpovědi

    • Osobní – ptáme se po osobním přesvědčení, mínění, dojmu, mají místo ve výchovném rozhovoru

    • Řečnické – učitel nečeká na takovou otázku odpověď

  • Požadavky na učitelovy otázky

    • Srozumitelnost žákům

    • Jednoznačnost pro učitele i žáky

    • Logicky správné formulace

    • Věcně správné formulace

    • Nesugestivnost otázek

    • Záměrnost otázek, jejich vedení pedagogickým strategickým plánem

  • Dobrý učitel by měl umět povzbudit žáky k otázkám a měl by umět na ně odpovídat

Interakce učitel-žák

  • Viz výše (práva učitele a žáka)

Interakce žák-žák

  • Vyskytuje se takřka neustále

  • Hodně ve skupinové výuce

  • V tradičních hodinách při napovídání

  • Obousměrná komunikační struktura (pokud by druhý žák nereagoval, tak se jedná o jednosměrnou)

Interakce učitel-rodič

  • Méně častá (rodičovské schůzky, v případě problémů…)

  • Osobní, telefonická, dopis, přes dítě

  • Nutná ochota spolupracovat na obou stranách

  • Vzájemný respekt

  • Učitel by se měl snažit během komunikace získávat důvěru rodičů

  • Měla by být oboustranná (dopisy nemají velký význam)

  1. Didaktické zpracování tématu

  • Powerpointová prezentace

  • Pracovní list, křížovka

  • Exkurze do klubu seniorů

Témata, do kterých materiál patří