17_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hledání příkladů
Formy komunikace
Verbální – může být ústní nebo písemná
Nonverbální – viz níže
Nejčastější typy neverbální komunikace
Sdělování pohledy
Sdělování výrazem obličeje (mimika)
Sdělování pohyby (kinezika)
Sdělování fyzickými postoji (posturologie)
Sdělování gesty (gestika)
Sdělování dotyky (haptika)
Sdělování přiblížením nebo oddálením (proxemika)
Sdělování úpravou zevnějšku
Formální stránka verbální komunikace
Intenzita hlasu (hlasitost)
Tónová výška hlasu
Délka doby slovního projevu
Rychlost slovního projevu
Přestávky a pauzy v řeči, frázování
Přesnost řeči
Užívání správné odborné terminologie
Kladení otázek
Funkce
-
Zjištění vědomostí, diagnostika potíží
-
Diagnostika účinnosti učitelovy práce
-
Řízení činností žáků, vedení cestou od nevědění k vědění sokratickými a heuristickými postupy
-
Motivace žáka
-
Usměrňování pozornosti žáků
-
Druhy otázek
-
Otevřené – dávají žákovi prostor k volnému vyjádření
-
Zavřené – vedou k jediné správné odpovědi
-
Osobní – ptáme se po osobním přesvědčení, mínění, dojmu, mají místo ve výchovném rozhovoru
-
Řečnické – učitel nečeká na takovou otázku odpověď
-
Požadavky na učitelovy otázky
-
Srozumitelnost žákům
-
Jednoznačnost pro učitele i žáky
-
Logicky správné formulace
-
Věcně správné formulace
-
Nesugestivnost otázek
-
Záměrnost otázek, jejich vedení pedagogickým strategickým plánem
-
Dobrý učitel by měl umět povzbudit žáky k otázkám a měl by umět na ně odpovídat
Interakce učitel-žák
Viz výše (práva učitele a žáka)
Interakce žák-žák
Vyskytuje se takřka neustále
Hodně ve skupinové výuce
V tradičních hodinách při napovídání
Obousměrná komunikační struktura (pokud by druhý žák nereagoval, tak se jedná o jednosměrnou)
Interakce učitel-rodič
Méně častá (rodičovské schůzky, v případě problémů…)
Osobní, telefonická, dopis, přes dítě
Nutná ochota spolupracovat na obou stranách
Vzájemný respekt
Učitel by se měl snažit během komunikace získávat důvěru rodičů
Měla by být oboustranná (dopisy nemají velký význam)
-
Didaktické zpracování tématu
Powerpointová prezentace
Pracovní list, křížovka
Exkurze do klubu seniorů