Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (429.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Poskytovatelé zdravotnických služeb

  • K 1.3.2018 v ČR 38934 poskytovatelů zdravotnických služeb

  • Zahrnuje ordinace, nemocnice, laboratoře, lékárny atd.

Etické hodnoty v péči o zdraví

  • Zodpovědnost – rozhodnutí zdravotníka ovlivňuje další osoby (pacienty) – musí být ochotný nést důsledky svých rozhodnutí

  • Spravedlnost – respektování rovnosti všech lidí – férové jednání se všemi pacienty

  • Laskavost – ohleduplnost vůči druhému, empatie, ochota pomoci, tolerance

  • Celoživotní vzdělávání zdravotníků a sebezdokonalování

  1. učebnice, aspekty výběru a funkce učebnic, požadavky na moderní učebnice. Didaktická a obsahová analýza učebnic. Příklady dostupných učebnic.

Učebnice

  • Základní vyučovací a učební prostředek, který konkretizuje výchovné a vzdělávací cíle, vymezuje obsah i rozsah učiva

  • Prostředek komunikace žáka s učivem

  • Prostředek pro pěstování dovedností všeho druhu – zdroj obsahu vzdělávání pro žáky

  • Model scénáře výuky – didaktický prostředek pro učitele

  • Jejím úkolem není jen předat konkrétní učivo, ale také naučit žáka pracovat s knihou jako s informačním pramenem

  • Kurikulární projekt

Typy učebnic

  1. Učebnice zaměřené na osvojování učiva

  • Obsahují především výkladový text

  • Většina se skládá z: prezentace učiva, aparátu řídícího a aparátu orientačního

  1. Cvičebnice

  • Pracovní sešity, listy k procvičování či k samostatné práci

  1. Čítanky, slabikáře

Kritéria výběru učebnic

  • Rozhoduje učitel (nabídka, kvalita, soulad s osnovami, zastarávání)

  • Didaktické zpracování obsahu – efektivita učebnice

  • Logicko-strukturální uspořádání

  • Grafická a typografická úroveň

  • Dovednost posuzování (strukturní komponenty jako vodítko při zvažování)

Strukturní komponenty didaktického zpracování učebnic

I. Aparát prezentace učiva verbální komponenty
  • výkladový text prostý

  • výkladový text zpřehledněný (tabulky, schémata k výkladovému textu)

  • shrnutí učiva celé učebnice (ročníku)

  • shrnutí učiva k jednotlivým tématům (kapitolám, lekcím)

  • shrnutí předchozího učiva (nižšího ročníku; učebnice, na niž je navazováno)

  • doplňující texty (dokumentační materiál, citace z pramenů, statistické tabulky)

  • poznámky a vysvětlivky (pod čarou, v textu)

  • podtexty k vyobrazení

  • slovníčky pojmů, cizích slov (s objasněním)

obrazové komponenty
  • umělecká ilustrace

  • nauková ilustrace (schematické kresby, náčrty, modely)

  • fotografie, obrázky

  • mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy

  • obrazová prezentace barevná (použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy textu)

II. Aparát řídící učení verbální komponenty
  • předmluva (úvod do předmětu, ročníku)

  • návod k práci s učebnicí

  • stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky před ročníkovým učivem)

  • stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky před nebo v průběhu témat, lekcí)

Témata, do kterých materiál patří