18_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poskytovatelé zdravotnických služeb
K 1.3.2018 v ČR 38934 poskytovatelů zdravotnických služeb
Zahrnuje ordinace, nemocnice, laboratoře, lékárny atd.
Etické hodnoty v péči o zdraví
Zodpovědnost – rozhodnutí zdravotníka ovlivňuje další osoby (pacienty) – musí být ochotný nést důsledky svých rozhodnutí
Spravedlnost – respektování rovnosti všech lidí – férové jednání se všemi pacienty
Laskavost – ohleduplnost vůči druhému, empatie, ochota pomoci, tolerance
Celoživotní vzdělávání zdravotníků a sebezdokonalování
učebnice, aspekty výběru a funkce učebnic, požadavky na moderní učebnice. Didaktická a obsahová analýza učebnic. Příklady dostupných učebnic.
Učebnice
Základní vyučovací a učební prostředek, který konkretizuje výchovné a vzdělávací cíle, vymezuje obsah i rozsah učiva
Prostředek komunikace žáka s učivem
Prostředek pro pěstování dovedností všeho druhu – zdroj obsahu vzdělávání pro žáky
Model scénáře výuky – didaktický prostředek pro učitele
Jejím úkolem není jen předat konkrétní učivo, ale také naučit žáka pracovat s knihou jako s informačním pramenem
Kurikulární projekt
Typy učebnic
Učebnice zaměřené na osvojování učiva
-
Obsahují především výkladový text
-
Většina se skládá z: prezentace učiva, aparátu řídícího a aparátu orientačního
Cvičebnice
-
Pracovní sešity, listy k procvičování či k samostatné práci
Čítanky, slabikáře
Kritéria výběru učebnic
Rozhoduje učitel (nabídka, kvalita, soulad s osnovami, zastarávání)
Didaktické zpracování obsahu – efektivita učebnice
Logicko-strukturální uspořádání
Grafická a typografická úroveň
Dovednost posuzování (strukturní komponenty jako vodítko při zvažování)
Strukturní komponenty didaktického zpracování učebnic
I. Aparát prezentace učiva verbální komponentyvýkladový text prostý
výkladový text zpřehledněný (tabulky, schémata k výkladovému textu)
shrnutí učiva celé učebnice (ročníku)
shrnutí učiva k jednotlivým tématům (kapitolám, lekcím)
shrnutí předchozího učiva (nižšího ročníku; učebnice, na niž je navazováno)
doplňující texty (dokumentační materiál, citace z pramenů, statistické tabulky)
poznámky a vysvětlivky (pod čarou, v textu)
podtexty k vyobrazení
slovníčky pojmů, cizích slov (s objasněním)
umělecká ilustrace
nauková ilustrace (schematické kresby, náčrty, modely)
fotografie, obrázky
mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy
obrazová prezentace barevná (použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy textu)
předmluva (úvod do předmětu, ročníku)
návod k práci s učebnicí
stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky před ročníkovým učivem)
stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky před nebo v průběhu témat, lekcí)