Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (429.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Požadavky na moderní učebnici

  • Interaktivita (oboustranná komunikace při předávání učební informace)

  • Multimediální zpracování učební informace (kombinace audiovizuální složky s písemnou informací)

  • Hypertextové zpracování učební informace (víceúrovňový přístup umožňující postupovat v textu různými směry)

Evaluace učebnice

  • Metody zkoumání a hodnocení učebnic lze třídit podle různých hledisek

  • Z hlediska předmětu zkoumání a hodnocení učebnice nebo z povahy metod užitých při zkoumání

Měření didaktické vybavenosti učebnice

  • Míra je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů

  • Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů

  • Princip analýzy je následující

    • V struktuře učebnice rozlišujeme 36 komponentů

    • Každý z komponentů plní určitou specifickou funkci a k tomu používá specifický způsob svého vyjádření

    • Kteroukoli učebnici lze popsat na základě toho, které z komponentů jsou v ní zastoupeny a které nikoliv

    • Jednotlivé komponenty jsou rozčleněny

      • Do 3 skupin podle příslušné didaktické funkce komponentů

      • Do 2 podskupin podle způsobu vyjádření určitého komponentu v učebnici

Všechny uvedené koeficienty nabývají teoretických hodnot v mezích 0 – 100 %

  • Při hodnocení platí, že čím více se pro určitou učebnici hodnota (E) blíží horní (maximální) mezi, tím je její didaktická vybavenost vyšší

  • Maximální hodnota (E = 100 %) představuje teoretickou (ideální) hodnotu, která slouží jako porovnávací kritérium při vyhodnocování konkrétních učebnic

Měření obtížnosti učebního textu

  • V pedagogických výzkumech lze obtížnost učebního textu posuzovat v podstatě dvojím způsobem

  • První způsob spočívá v subjektivním odhadu, který realizují buď experti, nebo uživatelé učebního textu (např. žáci nebo studenti), kteří pak pracují s posuzovacími škálami typu:

jednoduchý jazyk 1 2 3 4 5 N složitý jazyk

těžké pojmy 1 2 3 4 5 N přiměřené pojmy

podrobný výklad 1 2 3 4 5 N všeobecný výklad

zajímavý text 1 2 3 4 5 N nudný text

  • Druhý spolehlivější způsob měření obtížnosti učebního textu je založen na objektivních parametrech textu jako např. složitost nebo délka věty, množství a obtížnost pojmů, stupeň opakování pojmů

  • Komplexní míra obtížnosti textu je určena zejména pro měření obtížnosti výkladového textu učebnic

  • Data potřebná pro výpočet se získávají ze vzorků textu, které jsou získávány podle předem stanovených, standardních pravidel

  • Většinou se vybírá 5 nebo 10 vzorků z posuzovaného textu, každý v délce 200 slov

  • Komplexní míru obtížnosti učebního textu je možno vypočítat ze vztahu:

  • Syntaktická obtížnost

    • Je dána průměrnou délkou vět a průměrnou délkou větných úseků a počítá se dalším vzorcem

Témata, do kterých materiál patří