18_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Požadavky na moderní učebnici
Interaktivita (oboustranná komunikace při předávání učební informace)
Multimediální zpracování učební informace (kombinace audiovizuální složky s písemnou informací)
Hypertextové zpracování učební informace (víceúrovňový přístup umožňující postupovat v textu různými směry)
Evaluace učebnice
Metody zkoumání a hodnocení učebnic lze třídit podle různých hledisek
Z hlediska předmětu zkoumání a hodnocení učebnice nebo z povahy metod užitých při zkoumání
Měření didaktické vybavenosti učebnice
Míra je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových) komponentů
Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů
Princip analýzy je následující
-
V struktuře učebnice rozlišujeme 36 komponentů
-
Každý z komponentů plní určitou specifickou funkci a k tomu používá specifický způsob svého vyjádření
-
Kteroukoli učebnici lze popsat na základě toho, které z komponentů jsou v ní zastoupeny a které nikoliv
-
Jednotlivé komponenty jsou rozčleněny
-
Do 3 skupin podle příslušné didaktické funkce komponentů
-
Do 2 podskupin podle způsobu vyjádření určitého komponentu v učebnici
-
-
Všechny uvedené koeficienty nabývají teoretických hodnot v mezích 0 – 100 %
-
Při hodnocení platí, že čím více se pro určitou učebnici hodnota (E) blíží horní (maximální) mezi, tím je její didaktická vybavenost vyšší
-
Maximální hodnota (E = 100 %) představuje teoretickou (ideální) hodnotu, která slouží jako porovnávací kritérium při vyhodnocování konkrétních učebnic
Měření obtížnosti učebního textu
V pedagogických výzkumech lze obtížnost učebního textu posuzovat v podstatě dvojím způsobem
První způsob spočívá v subjektivním odhadu, který realizují buď experti, nebo uživatelé učebního textu (např. žáci nebo studenti), kteří pak pracují s posuzovacími škálami typu:
jednoduchý jazyk 1 2 3 4 5 N složitý jazyk
těžké pojmy 1 2 3 4 5 N přiměřené pojmy
podrobný výklad 1 2 3 4 5 N všeobecný výklad
zajímavý text 1 2 3 4 5 N nudný text
Druhý spolehlivější způsob měření obtížnosti učebního textu je založen na objektivních parametrech textu jako např. složitost nebo délka věty, množství a obtížnost pojmů, stupeň opakování pojmů
Komplexní míra obtížnosti textu je určena zejména pro měření obtížnosti výkladového textu učebnic
Data potřebná pro výpočet se získávají ze vzorků textu, které jsou získávány podle předem stanovených, standardních pravidel
Většinou se vybírá 5 nebo 10 vzorků z posuzovaného textu, každý v délce 200 slov
Komplexní míru obtížnosti učebního textu je možno vypočítat ze vztahu:
Syntaktická obtížnost
-
Je dána průměrnou délkou vět a průměrnou délkou větných úseků a počítá se dalším vzorcem
-