Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (429.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • otázky a úkoly za kapitolou, lekcí

  • otázky a úkoly za tématy

  • otázky a úkoly k celé učebnici (ročníku)

  • otázky a úkoly k předchozímu ročníku – opakování (učiva z učebnice, na niž je navazováno)

  • instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím, k pozorováním, postup jak úkol zpracovat)

  • náměty pro mimoškolní činnosti (aplikace) s využitím učiva

  • explicitní vyjádření cílů učení pro žáky

  • prostředky nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy, způsoby hodnocení učebních výsledků)

  • výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, odpovědi, klíč)

  • odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura)

obrazové komponenty
  • grafické symboly vyznačující části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení)

  • užití zvláštní barvy pro určité části textu

  • užití zvláštního písma pro určité části textu (kurzíva, tučné písmo)

  • využití předsádky (na vnitřním obalu knihy) pro schémata, tabulky

III. Aparát orientační verbální komponenty
  • obsah učebnice

  • členění učebnice na tematické celky, kapitoly, lekce

  • marginálie – popisky po stranách (vyjadřují obsah odstavce v několika bodech/pojmech

  • rejstřík (jmenný, věcný, smíšený)

Funkce učebnice

  1. Didaktické

  1. Informativní – tedy zprostředkovávání informací o učivu

  2. Formativní – jejich smyslem je, aby se osvojené systémy vědomostí a dovedností staly vnitřními hodnotami žáků

  3. Metodologické – jejich smyslem je, aby si žáci osvojovali i metody poznání

  1. Organizační

  • Funkce plánovací, motivační, kontrolní, sebekontrolní, řídící proces výuky

Didaktická a obsahová analýza učebnice

  • Výkladové složky (prezentace učiva)

    • Výkladový text (základní a objasňující text, vzorové úlohy, aplikace učiva v praxi)

    • Doplňující text (motivační text uvozující učivo, rozšiřující poznatky, ilustrační příklady)

    • Vysvětlující text (vysvětlení původu cizích slov, poznámky pod čarou, texty pod obrázky)

  • Obrazový materiál

    • Navazující na věcný obsah výkladových složek (schematické kresby, náčrtky)

    • Doplňující ilustrace volně navazující na výkladové složky (motivační fotografie a kresby, historická vyobrazení, portréty významných vědců)

    • Grafické symboly usnadňující orientaci ve struktuře učebního textu (piktogramy)

  • Nevýkladové složky (řídící vyučování a učení)

    • Procesuální aparát (otázky a úkoly, odpovědi a řešení)

    • Orientační aparát (nadpisy, odkazy na předchozí text, marginálie, rejstřík, obsah)

Požadavky na učebnici

  • Odborné (souhlas učiva s poznatky dané vědní disciplíny)

  • Didaktické (soulad s kurikulem, správný výběr poznatků)

  • Metodické (volba adekvátních prostředků výkladu učiva)

  • Logické (ucelená struktura poznatků a rozčlenění učiva)

  • Psychologické (přiměřenost učiva věkovému stupni žáka)

  • Lingvistické (jazyková správnost a stylistická úroveň)

  • Estetické (vhodné výtvarné a typografické ztvárnění učebnice)

  • Hygienické (přiměřený objem a hmotnost učebnice, kvalita papíru)

Témata, do kterých materiál patří