18_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
otázky a úkoly za kapitolou, lekcí
otázky a úkoly za tématy
otázky a úkoly k celé učebnici (ročníku)
otázky a úkoly k předchozímu ročníku – opakování (učiva z učebnice, na niž je navazováno)
instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím, k pozorováním, postup jak úkol zpracovat)
náměty pro mimoškolní činnosti (aplikace) s využitím učiva
explicitní vyjádření cílů učení pro žáky
prostředky nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy, způsoby hodnocení učebních výsledků)
výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, odpovědi, klíč)
odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura)
grafické symboly vyznačující části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení)
užití zvláštní barvy pro určité části textu
užití zvláštního písma pro určité části textu (kurzíva, tučné písmo)
využití předsádky (na vnitřním obalu knihy) pro schémata, tabulky
obsah učebnice
členění učebnice na tematické celky, kapitoly, lekce
marginálie – popisky po stranách (vyjadřují obsah odstavce v několika bodech/pojmech
rejstřík (jmenný, věcný, smíšený)
Funkce učebnice
Didaktické
-
Informativní – tedy zprostředkovávání informací o učivu
-
Formativní – jejich smyslem je, aby se osvojené systémy vědomostí a dovedností staly vnitřními hodnotami žáků
-
Metodologické – jejich smyslem je, aby si žáci osvojovali i metody poznání
Organizační
-
Funkce plánovací, motivační, kontrolní, sebekontrolní, řídící proces výuky
Didaktická a obsahová analýza učebnice
Výkladové složky (prezentace učiva)
-
Výkladový text (základní a objasňující text, vzorové úlohy, aplikace učiva v praxi)
-
Doplňující text (motivační text uvozující učivo, rozšiřující poznatky, ilustrační příklady)
-
Vysvětlující text (vysvětlení původu cizích slov, poznámky pod čarou, texty pod obrázky)
-
Obrazový materiál
-
Navazující na věcný obsah výkladových složek (schematické kresby, náčrtky)
-
Doplňující ilustrace volně navazující na výkladové složky (motivační fotografie a kresby, historická vyobrazení, portréty významných vědců)
-
Grafické symboly usnadňující orientaci ve struktuře učebního textu (piktogramy)
-
Nevýkladové složky (řídící vyučování a učení)
-
Procesuální aparát (otázky a úkoly, odpovědi a řešení)
-
Orientační aparát (nadpisy, odkazy na předchozí text, marginálie, rejstřík, obsah)
-
Požadavky na učebnici
Odborné (souhlas učiva s poznatky dané vědní disciplíny)
Didaktické (soulad s kurikulem, správný výběr poznatků)
Metodické (volba adekvátních prostředků výkladu učiva)
Logické (ucelená struktura poznatků a rozčlenění učiva)
Psychologické (přiměřenost učiva věkovému stupni žáka)
Lingvistické (jazyková správnost a stylistická úroveň)
Estetické (vhodné výtvarné a typografické ztvárnění učebnice)
Hygienické (přiměřený objem a hmotnost učebnice, kvalita papíru)