Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dialog v kruhu

  • Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu

  • Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků

  • Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem (tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu

  • Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska

  • Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit k tématu

  • Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext, reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi ostatních, inspirovat se druhými

  • Oběh se zastaví v okamžiku, kdy žáci přestávají reagovat nebo při nesrovnalostech

Situační metody

  • Patří k metodám problémovým a jsou založeny na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, dovedností, názorů a postojů učícího se s konkrétními problémovými situacemi, buď simulovanými, nebo sice reálnými, ale pouze nějakým způsobem přibližovanými, zjednodušovanými (popisem)

  • Učí žáky řešit konkrétní situace ze života

  • Podstatou je, že žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskuzi vybírají nejlepší z nich, čímž rozvíjí schopnost analyzovat danou problematiku

  • Řešení problémové učební úlohy, případové studie, vztahující se k praxi

  • Několik variant řešení – problémovost situací

  • Nezbytnost zvažovat, využít znalosti různých předmětů – mezipředmětovost

  • Promítají se zde i vlastní názory a postoje, osobní povahové rysy

Varianty situačních metod

Metoda rozboru situace

  • Po pečlivém samostatném nastudování materiálů o případu následuje diskuze na toto téma pod vedením učitele

Řešení konfliktní situace

  • Realizováno odlišně – žáci se seznámí s konfliktní situací formou krátké zprávy nebo sdělení avšak poskytnuté informace už nedoplňují o další údaje a je vyžadováno hned řešení situace

Řešení incidentu

  • Krátká zpráva o vybrané události, k řešení ale žáci na rozdíl od metody řešení konfliktu dostávají od učitele potřebné informace

  • Po 20 – 30 minutách určených pro dotazy žáci formulují podstatu případu a navrhují možná řešení

  • Na závěr skutečný příběh a vyústění případu v praxi

Inscenační metody

  • Patří k problémovým metodám

  • Řešení situací se realizuje prostřednictvím hraní rolí

  • Aby byla metoda účinná, je třeba všemi prostředky usilovat o neformálnost přístupu k rolím, o ztotožnění se s rolí, přesvědčivost

  • Téma inscenace musí být reálné, přiměřené svou náročností na pochopení podstaty a možnosti aktérů adekvátně reagovat

  • Důležité je ponechat aktérům dostatek času na ztotožnění se s rolí

  • Nevhodné pro velké skupiny

Témata, do kterých materiál patří