8_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dialog v kruhu
-
Někdy označováno jako rozhovor u kulatého stolu
-
Tato metoda je optimální při počtu 10 až 20 účastníků
-
Dialog postupuje jakoby v kruhu – všichni účastníci se po seznámení s problémem (tématem), shromáždění nezbytných informací a jejich zpracování po řadě, ve stanovené posloupnosti, vyjadřují k tématu
-
Měl by být stanoven vedoucí dialogu, který řídí jednání podle přijatých pravidel, dbá na to, aby se vyjádřili všichni, shrnuje a formuluje stanoviska
-
Každý žák má, tak jak na něho přijde řada, možnost i povinnost pohotově se vyjádřit k tématu
-
Žáci se učí zbavovat anonymity, sledovat pozorně reakce předcházející a celý kontext, reagovat v okamžiku, kdy na ně přijde řada, srovnávat své reakce a ohlas na ně s reakcemi ostatních, inspirovat se druhými
-
Oběh se zastaví v okamžiku, kdy žáci přestávají reagovat nebo při nesrovnalostech
Situační metody
Patří k metodám problémovým a jsou založeny na bezprostřední konfrontaci zkušeností, vědomostí, dovedností, názorů a postojů učícího se s konkrétními problémovými situacemi, buď simulovanými, nebo sice reálnými, ale pouze nějakým způsobem přibližovanými, zjednodušovanými (popisem)
Učí žáky řešit konkrétní situace ze života
Podstatou je, že žáci navrhují řešení pro danou situaci a v diskuzi vybírají nejlepší z nich, čímž rozvíjí schopnost analyzovat danou problematiku
Řešení problémové učební úlohy, případové studie, vztahující se k praxi
Několik variant řešení – problémovost situací
Nezbytnost zvažovat, využít znalosti různých předmětů – mezipředmětovost
Promítají se zde i vlastní názory a postoje, osobní povahové rysy
Varianty situačních metod
Metoda rozboru situace
-
Po pečlivém samostatném nastudování materiálů o případu následuje diskuze na toto téma pod vedením učitele
Řešení konfliktní situace
-
Realizováno odlišně – žáci se seznámí s konfliktní situací formou krátké zprávy nebo sdělení avšak poskytnuté informace už nedoplňují o další údaje a je vyžadováno hned řešení situace
Řešení incidentu
-
Krátká zpráva o vybrané události, k řešení ale žáci na rozdíl od metody řešení konfliktu dostávají od učitele potřebné informace
-
Po 20 – 30 minutách určených pro dotazy žáci formulují podstatu případu a navrhují možná řešení
-
Na závěr skutečný příběh a vyústění případu v praxi
Inscenační metody
Patří k problémovým metodám
Řešení situací se realizuje prostřednictvím hraní rolí
Aby byla metoda účinná, je třeba všemi prostředky usilovat o neformálnost přístupu k rolím, o ztotožnění se s rolí, přesvědčivost
Téma inscenace musí být reálné, přiměřené svou náročností na pochopení podstaty a možnosti aktérů adekvátně reagovat
Důležité je ponechat aktérům dostatek času na ztotožnění se s rolí
Nevhodné pro velké skupiny