8_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturovaní inscenace
-
Účastníci znají pouze popis výchozí situace, aktéři pouze rámcovou charakteristiku své role
-
K popisu výchozí situace je připojen pro herce určitý scénář
Nestrukturovaná inscenace
-
Účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace, inscenace se rozvíjí podle individuálních strategií aktérů
Mnohostranná (simultánní) inscenace
-
Rozdělení do skupin, každá má popis výchozí situace a pozorovatele
-
Inscenace se realizují odděleně, pak v plénu pozorovatelé seznámí s průběhem, diskuze, objasnění, zhodnocení
Brainstorming (burza dobrých nápadů)
Předpokladem je určitá znalost problematiky
K problému, který se řeší, předkládají aktéři různé často i neobvyklé nápady
V první fázi se pouze zaznamenávají
Pak analyzují, hledají se klady a zápory
Jde o dovednost argumentace, umění vyvracet či podpořit názor
Náročné na vedení, moderování
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Využívány především k výcviku specialistů a vedoucích pracovníků z oblasti ekonomiky
Pracuje se v několika menších skupinách v delších časových úsecích a s využitím nezbytné dokumentace a techniky za účasti tzv. rozhodčích
Didaktická hra
-
Aktivita, jejímž produktem je fixace učební látky
-
Přínosem je, že žáci si snadněji fixují učební látku, neboť se u nich probouzí zájem a angažovanost
-
Interakční hry – podstatou je interakce s hračkami, hráči. Jsou to hry společenské, s pravidly. Příkladem je rozdělení žáků do dvou skupin – píší proti sobě vzadu na tabuli – například co nejvíce slov na téma chirurgické nástroje. Počítají se jen ta slova, která jsou správně napsaná
-
Simulační hry – simulace situace nebo prostředí z reálného světa
-
Scénické hry – mají návaznost na divadelní hry – žáci si připravují kulisy atd
Metody heuristické, řešení problémů
-
Žákům je předložen úkol, který mají vyřešit
-
Učitel zde nemá dominantní postavení předavače informací ale je žákovým rádcem a partnerem
-
Příkladem: Jakým způsobem můžeš dokázat, že vzduch v míči má určitý objem?
Výhody a nevýhody ze strany žáka a učitele
Výhody
Přitažlivé a zajímavé
Spoluvytvářejí příznivé školní klima a dobré výsledky vzdělávání
Rozvíjejí komunikativní kompetence
Zvyšují účinnost výuky
Umožňují, aby si žák osvojil nejen vědomosti, dovednosti, ale také návyky a postoje
Rozvíjí logické myšlení, představivost, tvřivost
Nevýhody
Náročnost na čas
Na přípravu
Na vyučování
Na kázeň
Využití aktivizačních metod ve výuce předmětů zdravotnická prevence a podpora zdraví
Didaktické hry
Výukový kvíz
Zábavná a velmi oblíbená forma pedagogické hry, žáci jsou rozděleni do dvou družstev, dle určených pravidel odpovídají na položené otázky, otázky mohou být pro jednotlivce, pro skupiny, pro žáky, kteří se přihlásí atd.
Vždy jsou daná určitá pravidla způsobu zadávání otázek, získávání odpovědí, je určené bodové hodnocení odpovědí a výsledky se zaznamenávají