8_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klasifikace výukových metod
Metody informačně receptivní (reproduktivní)
Metody problémové (produktivní)
Metody výzkumné (kreativní)
b) = Metody participativní (aktivizující, problémové)
Aktivizační výukové metody
Tyto metody někdy také označované jako inovativní (Zormanová) jsou ve srovnání s tradičními výukovými metodami náročnější na přípravu, vyžadují většinou materiální zajištění, ale žák se stává ve výuce aktivním činitelem
Díky tomu dochází k rozvoji několika příznivých efektů – žák si vyhledává informace, zpracovává je, spolupracuje se spolužáky, učí se týmové spolupráci, rozvíjí své komunikační dovednosti, samostatnost, odpovědnost za vlastní práci
Založené na osobní účasti žáka a studenta na různých aktivitách
Participativní metody
Dialog v plénu skupiny
Simulovaný dialog
Dialog založený na písemných otázkách
Dialog v kruhu
Situační či případové metody
Inscenační metody (metody hraní rolí)
Brainstormingové metody
Ekonomické či jiné tvořivé hry
Diskusní metody
Podstatou je komunikace mezi učitelem a žákem i mezi žáky navzájem
Přínosem je, že kromě stimulace hloubkového učení dochází k rozvoji komunikačních dovedností žáka (obhájení si názoru, argumentace, přijetí kompromisu)
Vhodné, když chce učitel zapojit žáky a zjistit jejich názory a postoje k danému tématu
Učiteli poskytují okamžitou zpětnou vazbu
Lze s nimi ale jen prohloubit nebo fixovat učivo – neboť žáci již musí mít alespoň základní znalosti o tématu, o kterém se diskuze bude vést
Dialog v plénu skupiny
-
Dialog, který se rozvíjí v plénu – v nedělené větší skupině, kterou může být za určitých okolností i školní třída
-
Předpokládá poučené a pohotové iniciátory dialogu, přiměřenou vyrovnanost pozic účastníků dialogu, zajímavé otázky, výklad a vyprávění, schopnost dialog řídit a dovádět ke smysluplnému závěru
-
Počet účastníků 15 až 20
-
Účastnit by se měli všichni přítomní, slyšet druhé myslet nahlas podněcuje další dialog
Simulovaný dialog
-
Simulovaný (hraný) dialog se používá ve výuce dospělých k podnícení skutečného dialogu mezi účastníky v plénu
-
Jeho aktéry jsou například přizvaní odborníci nebo vybraní účastníci z pléna, kteří mezi sebou rozehrají živý, provokující dialog a po získání zájmu účastníků a jejich připojení k dialogu ustupují do pozadí
-
Ve škole jde o besedy za účasti zajímavých lidí zvenčí za předpokladu, že se ve třídě najde alespoň pár žáků, kteří se k besedě připojí a podnítí tím i ostatní spolužáky
-
Simulovaný dialog má především funkci podněcující a spouštěcí, užíváme ho tehdy, je-li tento účinek zaručen, jinak je to ztráta času
Dialog založený na písemných otázkách (dotazech)
-
V některých případech můžeme umožnit žákům, aby své znalosti, nejasnosti, pochybnosti, výhrady, nápady, úvahy z oblasti tématu dialogu zformulovali předem a učiteli předložili písemně
-
Mohou tak učinit i anonymně, jde-li o intimní téma
-
Výhodou je, že se objeví i dotazy, které by jinak v dialogu v plénu nepadly, a učitel se může předem připravit na odpovědi, dotazy může utřídit podle okruhů, může vyloučit dotazy provokativní
-
Odpovědi a otázky by měly opět vyústit v přirozený dialog v plénu
-
Dotazy žáci předkládají ve smluveném čase před vlastním dialogem například do uzavřené krabice umístěné ve třídě