Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sexualita ve vazbě na ontogenezi

  • Sexuální vývoj je velmi složitý a komplexní proces, ve kterém se vytvářejí základní komponenty lidského sexuálního chování, tedy pohlavní identifikace, sexuální preference a sexuální reaktivita

Kojenecké a batolecí období

  • Manipulace s pohlavními orgány

  • V tomto období se nejedná o žádnou formu onanie, děti se jen snaží o přivodění příjemných pocitů prostřednictvím doteků

  • Důležitost doteků člověka doprovází celým životem a je součástí jeho sexuality

  • Není vhodné dětem v těchto aktivitách bránit

  • Případné kárání by mohlo negativně ovlivnit postoj dítěte k jeho vlastnímu pohlaví, což by mohlo zapříčinit problémy v jeho osobním životě

  • Je důležité, aby dítě poznalo své tělo

  • Dítě by mělo projít přirozeným vývojem, aby získalo kladný vztah ke svému pohlaví

Předškolní období

  • Může výrazně ovlivnit vývoj sexuality

  • Dochází k učení se sexuálních rolí a k pohlavní identifikaci se stejným pohlavím

  • Identifikace dítěte s rodičem probíhá na základě pozorování a následným napodobováním

  • V tomto období jsou děti velmi zvídavé, což je doprovázeno častými otázkami

  • Jejich postoj k sexualitě je ovlivňován tím, jak k dané problematice přistupuje jejich okolí

  • V rámci sociálního učení děti hrají různé inscenační hry

  • Můžeme se setkat i s hrami se sexuálním podtextem, například „hra na doktory“, kdy se před sebou děti svlékají a vyšetřují, tak jak to znají od paní doktorky

  • Tyto hry nejsou pro děti nevhodné, naopak podporují socializaci

  • Podle Paula H. Gebharda „jsou pravděpodobně všechny děti schopné prožívat sexuální vzrušení a některé mohou dosáhnout i orgasmu

  • Avšak jen malý zlomek se oddává masturbaci či nějaké sociosexuální činnosti před příchodem puberty

Období mladšího školního věku

  • Navazování výraznějších vazeb mezi dětmi stejného i opačného pohlaví

  • Nadále dochází k realizaci her se sexuálním

  • Postoje k sexu jsou v tomto věkovém období spíše negativní

  • Děti tuto tématiku odsuzují a raději se jí vyhýbají

Puberta

  • Toto období je z celé ontogeneze nejsložitější

  • Ze sexuologického hlediska bývá toto období označováno jako „období onanie“

  • Onanie je v té době přirozeným ventilem probouzející se sexuality

  • Jde o aktivitu, jež se musí odehrávat v přísném soukromí a je projevem nejhlubší intimity jedince

  • Mazlení s rodiči je nahrazeno navazováním nejprve platonických a později i prvních milostných vztahů

  • Mezi patnáctým a osmnáctým rokem se dostavuje přirozená touha po tělesném kontaktu s blízkým člověkem

  • Nejprve jde o něžné doteky a polibky

  • Další vývojovou fází je necking – druh mazlení, které se věnuje pouze horní polovině těla

  • Následuje petting – dráždění genitálií, ale bez pohlavního spojení

  • Při pettingu jsou genitálie nejčastěji stimulovány rukou partnera a již může dojít k dosažení orgasmu

Témata, do kterých materiál patří