A3.......................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Císařské konstituce
výlučný pramen práva, označováno jako leges, leges generales
výlučné jsou pouze protože není vytvářen jiný pramen práva - platí i právo dřívější obsažené v jiných pramenech
velký počet, nízká úroveň
šroubovaná řeč, mnohomluvný styl, nesrozumitelné metafory, obrazná rčení, rádoby básnické opisy
časté rozpory mezi zákony (někdy i v samotném zákonu) v praxi nepochopení a odpor
často doprovázeny anonymními dodatky a poznámkami – interpretacemi
interpretatio – stručně a jasně vykládaly zákon
obsah zákonů - od Konstantina hlavně právo správní, hospodářského a sociálního zřízení, trestní
sanctio pragmatica = obecně závazná císařská nařízení, která od 429 n.l. sloužila k vyhlašování zákonů jedné části říše v části druhé
Iurisprudence
klasická jurisprudence je od pol. 3.st. do pol. 5.st. v rozkladu a dokonale anonymní
od vlády Konstantina – odvrácení od klasického práva vulgarizace práva
první fáze poklasické doby – charakteristické udržování tradice klasických právníků
působení několika právnických škol
studovány a vykládány knihy Paula a Ulpiána
některá díla i znovu vydávána – ale často pozměněna – dogmatismus, simplifikace problémů
v 6.st. se stala podkladem pro práci na justiniánské kodifikaci
florilegia
kolekce často vydávány pod jménem autora považovány za pravé a původní
předělávání a zkracování klasických učebních pomůcek, sbírání důležitých a známých pasáží z knih klasiků
tyto kompilace dlouho považovány za pravá originální díla konkrétních autorů
Regulae Ulpiani (Ulpiánovy řehole) n.Tituli ex corpore Ulpiani
Paulovy Sentence – z úryvků z různých klasických autorů
Res Cottidianae (Každodenní problémy) – připisované Gaiovy, přepracovaný text jeho Učebnice
soukromé sbírky
v seriózní, u každé citace uvádějí jméno autora i název spisu
dvě soukromé sbírky (kodexy) císařských konstitucí, vznikly za Diokleciána (přelom 3.a 4.stol.n.l.)
Codex Gregorianus - konstituce od Hadriána do Diokleciána, pořídil Gregorius
Codex Hermogenianus - jenom konstituce Diokleciánovy, pořídil Hermogenianus
základ pro kodifikaci císaře Theodosia, čerpány i justiniánskými kodifikátory a germánskými králi
Fragmenta Vaticana
soukromá sbírka císařských konstitucí a úryvků, citátů a výpisků z děl Papiniana, Paula, Ulpiána
zbytky sbírky se dochovaly v rukopise Vatikánské knihovny
určený pro školy, původně pravděpodobně velmi obsáhlý (objemem srovnatelný Digestům)
Porovnání zákonů židovských a římských
vznik na konci 4.stol.n.l., srovnává biblické předpisy s právem římským
dokazuje, jak jsou si oba systémy blízké buď propaguje křesťanství nebo ospravedlňuje právo pohanů
západní část říše – panství vulgárního práva přetrvává až do zániku státu , ústí do právního vývoje germánských států
východní část říše – v 5.stol.n.l. zde nastává obrat
renesance zájmu o texty klasického římského práva předznamenává vývoj v letech 530-534 za vlády Justiniána
zásluhou právnických škol v Berytu (Bejrút) a v Konstantinopoli
na školách probíhá výuka, základem jsou texty klasiků a císařských zákonů – vše je analyzováno a komentováno
Scholia Sinaitica (zbytky řeckého komentáře k Ulpiánovu dílu, nalezené v klášteře na hoře Sinai)
Syrsko-římská právní kniha (komentář k císařským konstitucím, nevalná úroveň, vznikla na nějaké škole)