Přehled ústavních dějin novověku řednáška 2 s encyklopedickými přídavky a korekturou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. zákon o soudech upravuje obecně: všechny rozsudky se vyhlašují jménem císaře. Později vydány speciální zákony, které se věnují organizaci soudní soustavy na uzení Rakouska
Řeší kompetence jednotlivých Soudů, kromě řádné soudní soustavy existují i speciální soudy –např. vídeňské.
Soudci jsou jmenování císařem (jeho jménem) doživotně
O závažných trestných činech rozhodují porotci
Císař mohl v mezích zákona udělovat amnestie zmírňovat tresty
1848 došlo k rozdělení soudnictví od státní správy na všech stupních (instancích)
Soudci tedy byli samostatní a nezávislí
Zákon č 145 –
Moc panovníka –je posvátný nikomu neodpovědný
Moc c. vykonává prostřednictvím dalších úředníků (ministrů),
Je vrchním velitelem ozbrojených sil
Uděluje řády
Zákony se vyhlašují jménem císaře, některé z potřebovaly k platnosti spolupodpis ministra, ti byli odpovědní císaři a parlamentu. Vláda je stále spíše poradní orgán pro císaře. Klíčová jsou přání panovníka.
Zákon o rakouskouherském vyrovnání
(vývoj rakouské monarchie už od 60. let směřoval k nutnosti vyrovnání, 1866 Rakousko oslabeno prohrou ve válce s Pruskem, Uhři s Andrášim obratně využili situace – zastali názor, že princip federace není dobrý nápad, ale Uhři zastávali názor, že centralismus odporuje vyvíjí, proto jsou pro dualistické uspořádání země. )
1867 obnovena královským reskriptem ústava 1848 , jmenována uherská vláda a uherský sněm schválil zákon o vyrovnání. František 1. korunován uherským králem a podepisuje sankci o vyrovnání = zákonný článek 12
Právní základ dualismu rakouskouherské monarchie, která se stává spolkovým státem o dvou částech před/zalitavsko
Geografické rozdělení nebylo ideální, upraveny právními předpisy upravujícími dualismus
Zákonný článek byl ujednáním mezi sněmem a panovníkem, má platnost jen pro Uhry
Platnost však byla širší, páč zasahovala i do uherských věcí, bylo nutné přijmout právní úpravu jako zrcadlo tomuto. 1
Oba tyto zákony nejsou totožné!! Nejde o pouhé zrcadlení, mají jinou strukturu (materii), textové část
Každý z těchto zákonů úplně jinak pojímá otázku o podstatě
Rakouská prosincová ústava vychází z předpokladu že ve společném státě existuje úroveň společného státu a pod tím států podřízených – rak a uherského (cože je právní fikce ohledně rakouského kolosu, který právní ústavou omezuje svoji působnost pomocí přiznání samostatnosti zákonodárství a v exekutivě dílčím státům.)
zákonný článek 12 – uherská interpretace říká: neexistoval, ani neexistuje žádný ústřední stát, nýbrž existuje říše, která se skládá ze dvou států, které dobrovolně souhlasily s tím, že některé záležitosti budou spravovat společně. Uhři měli za to, že je pro ně závazný pouze článek 12. říkají, že pokud mezi těmito 2 zákony nastanou rozpory, tak jsou platné pouze ty části zákona, které jsou sporné. = rozdíl v chápání koncepce rak/uhr státu.
Podle obou právních předpisů měla zůstat osoba panovníka netknutá, společný postup ve věcech zahraniční politiky, vojenských záležitostech a správě společných financí (ty na armádu a zahraniční politiku)
Pro správu fungují společná ministerstva a nejvyšší účetní dvůr zkratka CK c- Rakousko a k- Uhry