Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zaklady ekologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.32 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

dlouhou dobu x temperát ochuzený pleistocenní glaciací“ 

   dnes víme, že i tropy se v průběhu glaciálu měnily – viz ústup TDL do 

ostrůvků – expanze savany (těžko určit výsledný vliv – vymírání nebo spíš 
speciace daná izolovaností?) 

   další hypotéza: rychlejší evoluce v teplejším klimatu (Wright 2006 – srovnání 

dvojic příbuzných dřevin v tropech a mimo ně – 2 x rychlejší evoluce u 
tropických druhů…) 

71 

Gradienty druhového bohatství 

S – A (Species-Area) závislost 

o

  vztah počtu druhů a velikosti plochy – s rostoucí plochou předvídatelně roste počet 

druhů, které na ní žijí/rostou – závislost popisuje v zásadě plynulost přechodu mezi 
lokální a regionální diverzitou. Lokální diverzita – v levé dolní části grafu, regionální 
– v pravé horní 

o

  S-A závislost popisuje konstantní změnu počtu druhů (S) s měnící se plochou (A) 

o

  Přičemž platí: 

  log S = log c + z  log A 
  po úpravě: 

  S = c  A

Z 

  kde: S – počet druhů, c - výchozí počet druhů, Z – směrnice 

přímky, A – plocha území  

o

  Poznámka: Lineární vztah závislosti A : S je v log-log škále! 

S – A závislost (species-area relationship) 

o

  Proč má smysl studovat S-A závislost? 

o

  Jedná se základní predikční model vymírání druhů v souvislosti se zmenšující se 

plochou původních stanovišť! Víme přece, že vzrůst počtu druhů s plochou je 
konstantní, recipročně lze modelovat také pokles druhového bohatství se zmenšující 
se plochou. 

o

  Z nabývá specifických hodnot:  

  Z = 0,15 pro plochy, které nejsou izolované  
  Z = 0,2-0,35 pro izolovaná území  
  Z = pro kontinenty (např. srovnáváme li TDL mezi sebou)  

Témata, do kterých materiál patří