10a._Ceska_republika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
investičních fondů.
• Z 1/3 společností byly minoritní akcionáři vytěsněni.
Počátky legislativy
• Chyběl pevný právní rámec a institucionální infrastruktura.
• Účinnost zákonů snižuje obtížná vymahatelnost.
• Psána horkou jehlou a během let bylo třeba vyplnit
existující mezery.
• Na přelomu století učinily země posun v celé řadě aspektů,
zejména ve snaze připojit se k EU.
• Tomu přispěli také zahraniční investoři
• Požadovali moderní obchodní zákony a transparentnější
řízení.
• Postupně implementovány západoevropské standardy
správy společností.
• Se vstupem do EU vliv Evropské legislativy ještě zesílil
• Až 80 % vnitrostátní legislativy je ovlivněno zákony EU.
• Podobně jako ve zbytku světa se i v EU začalo o
problematice správy a řízení více hovořit na přelomu
století.
• Správa společností v EU je velmi různorodá a liší se v
podstatě zemi od země.
• Odlišný historický vývoj, stav ekonomiky či kultura jsou
další elementy, které se promítají do této oblasti.
• Jednoúrovňový, dvojúrovňový, hybridní systém
správních orgánů.
Správa společností v České republice
• Vychází ze systému založeného na vnitřní vlastnické
kontrole prostřednictvím bank.
• Klíčovým předpokladem funkčnosti této formy
kontroly je silná právní ochrana věřitelů v podobě
zákona o bankrotu.
• Při slabé správě společnosti ze strany vlastníků, má
vrcholový management prostor k nezávislému chování
a faktické kontrole nad společností.
• V České republice musíme vzít v úvahu také slabou
ochranu zájmů vlastníků v čele s těmi menšinovými.
Právní rámec
• Primární zájem správy společností je směřován na
společnosti, v nichž dochází k oddělení vlastnictví od
řízení.
• Základní právní normou regulující akciovou společnost
po roce 1990 byl Obchodní zákoník