Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




05 Železniční stavby 1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (4.16 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Projektovaná hodnota převýšení musí být menší nebo rovna 150 mm, 
v obloucích s poloměrem R < 275 m musí být menší než  

mm

R

D

5

,

1

50

Teoretické převýšení 

Teoretické převýšení (equilibrium cant) Deq – převýšení pro stanovenou 
rychlost, při kterém výslednice svisle orientované síly vyvolané hmotností 
vozidla a síly odstředivé působí kolmo k jízdní rovině  

g

m

G

r

v

m

O

;

2

O… odstředivá síla [N] 
m… hmotnost [kg] 
v… rychlost [m.s-1] 
V… rychlost [km.h-1] 
r… poloměr oblouku [m] 
g… gravitační zrychlení, hodnota 9,81 [m.s-2] 
Deq … teoretické převýšení [mm] 
s… vzdálenost styčných kružnic, hodnota 1500 [mm]  

s

D

g

R

V

g

r

v

G

O

eq

sin

;

96

,

12

tan

2

2

s

D

g

R

V

eq

96

,

12

;

sin

tan

2

Vypočtená hodnota se zaokrouhlí na celý mm nahoru. Vychází-li hodnota Deq 
menší nebo rovna 20 mm, projektuje se kolej bez převýšení.  

R

V

D

eq

2

8

,

11 

Teoretické převýšení 

Teoretické převýšení (equilibrium cant) Deq – převýšení pro stanovenou 
rychlost, při kterém výslednice svisle orientované síly vyvolané hmotností 
vozidla a síly odstředivé působí kolmo k jízdní rovině  

Vypočtená hodnota se zaokrouhlí na celý 
mm nahoru. Vychází-li hodnota Deq menší 
nebo rovna 20 mm, projektuje se kolej bez 
převýšení.  
 
Doporučené převýšení koleje DN1, DN2, DN3. 

mm

R

V

D

eq

2

8

,

11 

Nedostatek a přebytek převýšení 

Přebytek převýšení (cant excess) E - rozdíl mezi skutečným převýšením a 
teoretickým převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné převýšení je 
větší jak teoretické 

mm

D

D

E

eq

Nedostatek převýšení (cant deficiency) I – rozdíl mezi teoretickým 
převýšením a skutečným převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné 
převýšení je menší než teoretické 

mm

D

D

I

eq 

Vlaky, jedoucí rychlostí vyšší než rychlostí V, projíždějí oblouk s využitím 
nedostatku převýšení I, vlaky jedoucí rychlostí nižší využívají přebytku 
převýšení E. Tyto hodnoty se vypočtou  

Témata, do kterých materiál patří