05 Železniční stavby 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Projektovaná hodnota převýšení musí být menší nebo rovna 150 mm,
v obloucích s poloměrem R < 275 m musí být menší než
mm
R
D
5
,
1
50
Teoretické převýšení
Teoretické převýšení (equilibrium cant) Deq – převýšení pro stanovenou
rychlost, při kterém výslednice svisle orientované síly vyvolané hmotností
vozidla a síly odstředivé působí kolmo k jízdní rovině
g
m
G
r
v
m
O
;
2
O… odstředivá síla [N]
m… hmotnost [kg]
v… rychlost [m.s-1]
V… rychlost [km.h-1]
r… poloměr oblouku [m]
g… gravitační zrychlení, hodnota 9,81 [m.s-2]
Deq … teoretické převýšení [mm]
s… vzdálenost styčných kružnic, hodnota 1500 [mm]
s
D
g
R
V
g
r
v
G
O
eq
sin
;
96
,
12
tan
2
2
s
D
g
R
V
eq
96
,
12
;
sin
tan
2
Vypočtená hodnota se zaokrouhlí na celý mm nahoru. Vychází-li hodnota Deq
menší nebo rovna 20 mm, projektuje se kolej bez převýšení.
R
V
D
eq
2
8
,
11
Teoretické převýšení
Teoretické převýšení (equilibrium cant) Deq – převýšení pro stanovenou
rychlost, při kterém výslednice svisle orientované síly vyvolané hmotností
vozidla a síly odstředivé působí kolmo k jízdní rovině
Vypočtená hodnota se zaokrouhlí na celý
mm nahoru. Vychází-li hodnota Deq menší
nebo rovna 20 mm, projektuje se kolej bez
převýšení.
Doporučené převýšení koleje DN1, DN2, DN3.
mm
R
V
D
eq
2
8
,
11
Nedostatek a přebytek převýšení
Přebytek převýšení (cant excess) E - rozdíl mezi skutečným převýšením a
teoretickým převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné převýšení je
větší jak teoretické
mm
D
D
E
eq
Nedostatek převýšení (cant deficiency) I – rozdíl mezi teoretickým
převýšením a skutečným převýšením pro stanovenou rychlost V, skutečné
převýšení je menší než teoretické
mm
D
D
I
eq
Vlaky, jedoucí rychlostí vyšší než rychlostí V, projíždějí oblouk s využitím
nedostatku převýšení I, vlaky jedoucí rychlostí nižší využívají přebytku
převýšení E. Tyto hodnoty se vypočtou