Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




05 Železniční stavby 1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (4.16 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Ve světě se využívá přes 130 druhů rozchodů, praktický a rozhodující význam 
má však méně než 30 druhů rozchodů. 

Úzký rozchod: 600 (Švédsko, Prusko, polní, průmyslové a vojenské dráhy), 610 
(2 stopy, Wales, Indie, Jižní Afrika), 750 (Německo, země bývalého SSSR), 760 
(Bosna, Indie, Rakousko-Uhersko), 800 (horské dráhy ve Švýcarsku), 891 
(Švédsko), 91410001067 mm (3,5 stopy, „kapský rozchod“, Afrika, Japonsko, 
Austrálie)

Široký rozchod: 1520 (Rusko, Finsko), 1600 (Irsko, Brazílie, Austrálie), 1668 (Portugalsko), 1674 (Španělsko), 1676 mm

Definice převýšení koleje 

Převýšení koleje (superelevation, cant) jevýškový rozdíl kolejnicových pásů 
daný úhlem, který svírá spojnice temen protilehlých kolejnicových pásů a 
vodorovná rovina. Udává se délkou kratší odvěsny pravoúhlého trojúhelníka, 
jehož přepona má délku 1 500 mm. 

ČSN 73 6360-1 Konstrukční a geometrické uspořádání koleje a její prostorová poloha. Část 1 - Projektování 

Definice převýšení koleje 

Převýšení koleje (superelevation, cant) jevýškový rozdíl kolejnicových pásů 
daný úhlem, který svírá spojnice temen protilehlých kolejnicových pásů a 
vodorovná rovina. Udává se délkou kratší odvěsny pravoúhlého trojúhelníka, 
jehož přepona má délku 1 500 mm. 

ČSN 73 6360-1 Konstrukční a geometrické uspořádání koleje a její prostorová poloha. Část 1 - Projektování 

Základní podmínky 

V přímé koleji se převýšení nezřizuje, kromě případů: 

a) v desinfekční koleji se zřizuje převýšení 60 mm 
b) Dmax = 100 mm 

Ke snížení účinků příčné odstředivé síly se v kružnicových obloucích zřizuje 
převýšení koleje, a to zvýšením polohy vnějšího kolejnicového pásu. 
Výškovou polohu koleje udává výška temene nepřevýšeného kolejnicového 
pásu.  

Převýšení koleje musí vyhovovat rychlosti všech vlaků, které jedou po dané 
koleji. V oblouku hlavní koleje se projektuje převýšení pro traťovou rychlost, 
v ostatních kolejích pro největší dovolenou rychlost. 

Témata, do kterých materiál patří