Marketing - ZM - Výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Označení původu (CHOP) – odkud pochadzi produkt, napr zatecky chmel
- Upraveno zákonem č. 452/2001 Sb. o ochraně označení původu a zeměpisných označení.
- Označením původu ve smyslu zákona je zeměpisný název země, oblasti nebo místa, který se stal obecně známý jako údaj o tom, odkud pochází výrobek, jehož jakost nebo znaky jsou dány výlučně nebo podstatně zeměpisným prostředím včetně činitelů přírodních nebo lidských. Kromě výrobků průmyslových a řemeslných lze označením původu chránit i výrobky zemědělské či přírodní.
- Zapsané označení původu smí užívat pouze zapsaní uživatelé a nelze na ně poskytovat licenci.
Vypocet trzniho potencialu
Tp(Q) = n * q * p,
n - počet zákazníků určitého výrobku, služby
q - průměrné množství koupené (požadované) jedním zákazníkem
p - průměrná cena za výrobek, službu, jednotku
Marketingové koncepce
Cyklus tržní životnosti produktu
- představuje významný orientační prvek, usnadňující volbu strategie a taktických rozhodnutí.
- Výrobce i konkurence přicházejí na trh s novými produkty, a proto se postupně mění úloha, kterou produkt na trhu hraje.
- Z marketingového hlediska vyjadřuje životní cyklus produktu míru jeho úspěšnosti na trhu. Úspěšnost je dána velikostí prodeje výrobku v čase. Produkt prochází po dobu své existence několika významnými životními fázemi.
Křivka životního cyklu produktu
- Identifikuje aktuální pozici produktu na trhu, vyjadřuje průběh poptávky a nabídky produktu, vývoj tržeb, případně pomocí dalších křivek také průběh vývoje zisku, nákladů na výrobu, nákladů na propagaci atd.
- Křivka životního cyklu také umožňuje stanovit nezbytnou periodicitu inovace produktů a také strukturu využití jednotlivých nástrojů marketingového mixu.
- Každý produkt má svoji křivku životního cyklu a produkty se liší délkou jednotlivých etap tohoto cyklu.
1) Etapa zaváděcí
- Tato etapa je obdobím, ve kterém se spotřebitel nebo uživatel s produktem seznamuje, poznává jeho přednosti (nebo i nedostatky) a překonává svoji počáteční nedůvěru k produktu.
- Toto období je také spojeno s nutností hradit vysoké náklady na předcházející výzkum a vývoj produktu, výrobu zkušební série, propagaci a publicitu, podporu prodeje atd.
- Rozsah prodeje je nízký a zisk malý, navíc určený na pokrytí předchozích – výše uvedených nákladů.
- Roli zde také hraje nastavená výše ceny.
2) Etapa růstu
- V této fázi se již poptávka rozšiřuje na další skupiny zákazníků, zvyšuje se prodané množství produktů a roste rovněž zisk (také díky vzestupu produktivity).
- Úspěšnost této etapy a strmost křivky růstu poptávky závisí na spokojenosti „prvních“ skupin zákazníků, kteří pak šíří dále dobrou pověst produktu.
- Do doby, než se projeví konkurence, je možné cenu udržovat na stálé úrovni. Je třeba již pracovat také s propagací, diverzifikací, zvyšováním kvality, doprovodnými službami, rabaty atd.