Marketing - ZM - Výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- větší výkyvy průmyslové poptávky
- 80/20 - úzké dodavatelsko-odběratelské vztahy, geografická koncentrace zákazníků
- malá cenová pružnost
- kupujícím je organizace (DMU)
- kvalifikované rozhodování, značné riziko rozhodování o nákupu, možnost mimoekonomických vlivů
- menší dosažitelnost těch, kdo rozhodují o nákupech
- menší úroveň organizovanosti průzkumu
- nižší výdaje na marketingový průzkum
Členové DMU
Uživatelé - budou zboží nebo službu užívat
Předepisovatelé - určují charakter nakupovaného výrobku nebo služeb
Poradci - dodávají informace o dodavatelích nebo výběrová kriteria
Nákupčí - mají formální odpovědnost za vyhledávání a výběr dodavatelů
Rozhodovatelé - mají moc říci ano či ne k nákupu, mají poslední slovo
Filtry - kontrolují informace nebo komunikaci nákupní skupiny
Hlediska segmentace:
- Velikost (měřena počtem zaměstnanců, počtem provozoven, prodejen, obratem...)
- Typ organizace (výrobní, nevýrobní, vládní, veřejné služby, armáda, rozpočtová, příspěvková...)
- Geografické - řada odvětví je výrazně geograficky koncentrována
- Typ nákupní situace (opakovaný nákup, modifikovaný opakovaný nákup, nový nákup)
Nediferencovaný marketing
- Masový marketing
- masová distribuce a propagace
- v případě velkého a nenasyceného trhu
- produkt vyráběn v hromadných sériích
- Výrobkově diferencovaný marketing
- Několik variant produktů nabízených celému trhu
- Rozhodnutí, zda nějaká varianta silněji osloví určitou skupinu zákazníků se přenáší na zákazníky.
Osobní prodej
- osobní forma prezentace výrobku, často spojená s jeho předváděním, ke které dochází při osobním styku prodejce s jedním či několika zákazníky.
- využívá oboustranné komunikace mezi prodejcem a kupujícím zabezpečující uskutečnění koupě.
- Prodejci jsou speciálně vyškoleni v analýze zákazníka a v dovednosti ho usměrňovat.
Alternativní distribuce
e-commerce
DM
Výrobková a prodejní koncepce
Výrobková (1900-1930)
- Vychází z toho, že zákazník si dobře uvědomuje vazbu mezi cenou a technickými parametry.
- Na rozdíl od předchozí koncepce však zůstává cena stejná a výrobce se snaží konkurovat především vyšší kvalitou výrobku nebo jeho lepšími užitnými vlastnostmi.
- Pokud se však výrobce zaměří pouze na prezentaci vyšší kvality nebo technických předností, může to vést až k tzv. „marketingové krátkozrakosti“.
- Výrobce stále zdokonaluje svůj výrobek, avšak přestává sledovat, co se děje u konkurence. Vysoce kvalitní (přešlechtěný) výrobek pak může být neprodejný proto, že konkurence dosáhla přibližně stejné kvality nebo míry uspokojení potřeb zákazníka, ale za nižší cenu.
Prodejní (1930-1950)
- Na spotřebitele je vyvíjen soustředěný nátlak, aby se rozhodl pro určitý výrobek.
- Na trhu široká paleta produktů s totožnými vlastnostmi a výrobce si uvědomuje, že zákazník se sám nemusí rozhodnout pro koupi jeho výrobku nebo služby, že je mu potřeba s využitím všech marketingových nástrojů „pomoci“.