Marketing - ZM - Výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klasifikace doprovodných služeb
- předprodejní, nebo-li předtransakční služby: jsou formovány a poskytovány před realizací předpokládané transakce a mají vytvořit příhodné prostředí pro skutečné poskytnutí konkrétní služby).
- prodejní, nebo-li transakční služby: tyto služby souvisí s vlastním prodejem a s přechodem užitku od poskytovatele k zákazníkovi.
- poprodejní, nebo-li potransakční služby: jsou to všechny aktivity, které podporují výrobek ve fázi jeho používání a zabezpečují faktickou realizaci.
Franchisingová organizace (tzv. „franšíza“)
- smluvní spojení mezi výrobcem, VO či podnikem služeb a nezávislými podnikateli, které poskytuje za určitý poplatek právo na užívání a výlučný prodej produktu či služby v určitém teritoriu, užívání určité technologie, obchodní značky nebo know-how.
- vztah je obvykle dlouhodobý a je upraven smlovou.
- Nabyvatel licence platí kromě počátečního poplatku obvykle určité dohodnuté % z tržeb.
Geografické kritéria segmentácie
země, region, místo, klimatická oblast
geografická koncentrace zákazníků
Demografické kritéria segmentácie
věk, pohlaví, počet dětí, cyklus rodinného života, velikost rodiny
Cíle marketingové komunikace
- vyvolat zájem zákazníků o společnost a o její nabídku výrobků a služeb,
- udržet tento zájem,
- přimět zákazníky k jednání způsobem, který je pro společnost žádoucí (tj. stát se jejími loajálními zákazníky).
- marketingová komunikace si klade za cíl nejen oslovovat zákazníky, ale také působit na podstatné okolí společnosti a na zaměstnance společnosti samotné
Public Relations - PR
- Takový druh komunikačního působení společnosti na veřejnost, jehož posláním je vytvářet a udržovat pozitivní vztahy veřejnosti k podniku, jeho činnosti, výrobkům a službám.
- Důležitým znakem je důvěryhodnost.
- Cílem je vytváření pochopení pro činnost firmy, omezení negativních ohlasů na její aktivity atd.
- Kromě tohoto zaměření „navenek“ je součástí PR také působení dovnitř společnosti.
- Mezi ty nejvyhledávanější formy PR patří:
- působení na veletrzích,
- vydávání firemních časopisů,
- uveřejňování článků v tisku a rozhovorů v médiích,
- dokumentární filmy o produktech společnosti,
- sponzoring, charitativní projekty,
- uveřejňování výroční zprávy,
- pořádání odborných konferencí,
- využití politické lobby.
- je klíčovou součástí integrované marketingové komunikace, která spolu s technologickým pokrokem stále více nabývá na významu
- je samostatnou disciplínou, která kombinuje poznatky řady vědních oborů (sociologie, psychologie, mediální studia, ekonomie, politilogie…)
Podle definic Public Relations …
„…je záměrné, plánované a dlouhodobé úsilí vytvářet a podporovat vzájemné pochopení a soulad mezi organizacemi a jejich veřejností.“ Institut pro vztahy s veřejností