Marketing - ZM - Výcuc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3) Etapa zralosti
- V tomto období se nárůst prodeje zpomaluje, dosahuje však největšího celkového objemu. Na trhu sílí konkurenční boj.
- Jestliže v etapě růstu bývá největší výše zisku na jednotku prodeje, pak v období zralosti je nejvyšší masa zisku.
- O tom, jak dlouhá bude etapa zralosti rozhoduje jak vylepšování všech prvků marketingového mixu, tak schopnosti managementu podniku (analytické schopnosti a znalost potřeb trhu, inovativnost, obchodní dovednosti atd.)
4) Etapa útlumu (zániku, poklesu)
- Tato etapa je charakterizována postupným a nepřehlédnutelným poklesem objemu prodejů a také tržní ceny.
- V této etapě se musí podnik rozhodnout, zda postupně zanechat výroby (poskytování služby) a nebo z různých taktických důvodů s výrobou pokračovat.
- Pak je ovšem nutné zvážit potřebnost nasazení některých součástí jednotlivých prvků marketingového mixu.
Služby a ich vlastnosti
Nehmotnost
- služby vytvářejí pouze imaginární představu o sobě
- proto je nutné služby detailně popsat, aby měl zákazník jasnou představu, co dostane
Pomíjivost -služba je dílem okamžiku, její užitečná hodnota je velmi krátká
Neexistence vzorků - není možné poskytovat vzorky předem
Vlastnictví - těžko dokazatelné
Neoddělitelnost
- mezi tvorbou a realizací služby – zákazník může mít jinou představu, je potřeba vyslyšet jeho přání
- mezi realizací a spotřebou služeb – zákazníci službu spotřebovávají během její samotné realizace
př. kadeřnické služby
Obtížná vyjádřitelnost hodnoty služby
Proměnlivost – u služeb doslova platí „co kus, to originál“
Rozdiely medzi vztahovym a transakcnym marketingom
Kritéria segmentace:
Spotřebitelský trh
Hlediska segmentace:
- Geografické (země, region, místo, klimatická oblast)
- Demografické (věk, pohlaví, počet dětí, cyklus rodinného života, velikost rodiny)
- Sociálně ekonomické (příjem, zaměstnání, vzdělání, společenská třída, náboženství, etnický původ)
- Psychologické (osobnost, životní styl)
- Motivy koupě (hledaný prospěch nebo požadovaný užitek)
- Kupní chování (stupeň užití, úroveň věrnosti značce)
- Citlivost na marketingové nástroje (na cenu, reklamu, služby)
Vztahující se k zákazníkovi:
- geografické
- demografické a sociálně ekonomické (věk, pohlaví, velikost rodiny, stadium rodinného životního cyklu, příjem, zaměstnání, vzdělání)
- psychologické (agresivita - submisivita, introvertnost - extrovertnost)
Vztahující se k situaci:
- nabízené výhody
- uspokojující potřeby (viz. hierarchie potřeb)
- vlastnosti výrobku
- popularita značky (věrnost značce)
Průmyslový trh
Specifika průmyslového trhu
- větší obrat ve srovnání se spotřebitelským trhem,
- méně početný trh
- odvozená poptávka - zařazení do průmyslového hodnotového řetězce, individualizovaná produkce