Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

171

84

2

88

172

=

+

=

=

+

=

•  Ohybový moment: 

kNm

,

,

,

MV,y

09

463

84

2

06

163

=

=

- 24 (64) - 

Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy 

Poznámka: Postavení soustavy břemen, při kterém je vyvozován extrémní ohy-
bový moment, budeme nadále označovat jako postavení „Mmax“. 

Obr. 4.2: Postavení soustavy„Mmax“, vyvozující extrémní hodnotu 

ohybového momentu My

4.2.1.2 

Extrémní posouvající síla Vz 

Extrémní posouvající sílu na nosníku (tzn. reakci) od pohyblivé soustavy bře-
men určíme na základě vyhodnocení různých postavení (Obr. 4.3). Rozhodující 
postavení soustavy, při kterém bude vyvozena extrémní reakce, budeme nadále 
označovat jako postavení „Amax“. 

a) 

b) 

c) 

d) 

Obr. 4.3: Postavení soustavy, vyvozující extrémní svislou  posouvající sílu
Vypočtené hodnoty reakcí od jednotlivých, výše zobrazených postavení jeřábů: 

- 25 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

z

V

V

V

V

V

kN 

,

,

,

)

,

(

,

B

kN

,

,

,

)

,

(

,

B

kN

,

,

,

)

,

(

,

A

kN

,

,

,

)

,

(

,

A

síla

pos.

extrémní

...

73

389

6

358

5

59

171

6

208

2

88

172

d)

Postavení

85

316

6

85

2

88

172

6

208

2

59

171

c)

Postavení

12

389

6

358

5

88

172

6

208

2

59

171

b)

Postavení

01

318

6

85

2

59

171

6

208

2

88

172

a)

Postavení

=

+

+

=

=

+

+

=

=

+

+

=

=

+

+

=

4.2.2  Stálé zatížení 

Stálé zatížení vyvozuje ohybový moment a posouvající sílu ve svislé rovině. 
Tyto vnitřní síly budeme analyzovat v „rozhodujících“ místech (řezech) na 
nosníku dle svislého zatížení od kol jeřábu (tzn. v místě aritmeticky středního 
břemene od svislého zatížení V a v pravé podpoře). 

Posouvající síla: 

kN

,

,

Bg

65

7

2

6

55

2

=

=

Ohybový moment: 

kNm

,

,

,

,

,

M g,y

44

11

2

16

3

55

2

16

3

65

7

2

=

=

4.2.3  Užitné zatížení na lávce 

Užitné zatížení na lávce má stejný tvar, jako zatížení stálé. Pro určení extrém-
ních vnitřních sil platí stejná pravidla jako pro zatížení stálé. 

Posouvající síla: 

kN

,

,

Bq

15

3

2

6

05

1

=

=

Ohybový moment: 

kNm

,

,

,

,

,

M y

q

71

4

2

16

3

05

1

16

3

15

3

2

,

=

=

4.2.4  Podélná brzdná síla 

Podélné brzdné síly působí ve směru podélné osy nosníku v místě kontaktů kol 
jeřábu s kolejnicí. Přenášejí se hlavním nosníkem jeřábové dráhy do brzdných 
ztužidel. Jelikož je hlavní nosník uložen v místě dolního pásu, podélné brzdné 
síly působí excentricky a vyvozují (kromě normálové síly) taktéž přídavný 
ohybový moment ve svislé rovině.  

Témata, do kterých materiál patří