M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3.1
Všeobecně
Zatížení jeřábové dráhy analyzujeme v souladu s dokumentem ČSN 73 0035
„Zatížení stavebních konstrukcí“ [1].
Přehled zatížení:
Stálé:
• vlastní tíha konstrukce jeřábové dráhy:
o
svislého hlavního nosníku jeřábové dráhy
o
kolejnice
o
vodorovného výztužného nosníku, lávky, zábradlí.
Nahodilé:
• užitné zatížení na lávce
• svislé zatížení od kol jeřábu
• podélná brzdná síla
• příčná brzdná síla
• síla od příčení a jiných nerovnoměrností při pojezdu jeřábu
• síla od nárazu jeřábu na koncové nárazníky dráhy.
3.2
Zatížení stálé
Do skupiny stálého zatížení náležejí ty zatěžovací účinky, jež nejsou proměnné
v čase z hlediska svojí velikosti, polohy, smyslu nebo směru. Jeřábovou dráhu
navrhujeme jako soustavu vzájemně nezávislých prostých nosníků. Vlastní tíhu
jeřábového mostu tudíž nelze považovat za stálé zatížení, neboť při přejezdu
jeřábu mimo posuzované pole nejsou jeřábem žádné účinky vyvozovány.
Mezi stálé zatížení náleží vlastní tíha jeřábové kolejnice, hlavního nosníku je-
řábové dráhy, vodorovného výztužného nosníku a lávky vč. zábradlí.
3.2.1 Kolejnice jeřábové dráhy
Volba typu a rozměrů kolejnice závisí na konkrétním druhu jeřábu; doporučené
typy jsou uvedeny v podkladech výrobce (dodavatele) jeřábu.
Dle typového podkladu navrhneme obdélníkovou kolejnici šířky 60mm a výš-
ky 40mm.
- 15 (64) -
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
1
1
1
1
21
0
1
1
19
0
1
1
19
0
5
78
1
04
0
06
0
-
F
-
,n
kNm
,
,
,
g
,
γ
kNm
,
,
,
,
g
=
⋅
=
=
=
⋅
⋅
⋅
=
3.2.2 Hlavní nosník jeřábové dráhy
g [kNm ]
-1
Jedná se o prostý nosník na rozpětí
m
,
l
0
6
=
. Navrhneme jednoose symetrický
svařovaný nosník tvaru I s rozměry, jak je uvedeno na Obr. 3.1:
1
2
1
3
2
2
24
1
1
1
13
1
1
1
13
1
5
78
10
34
14
14340
8
555
25
220
20
220
-
F
-
,n
kNm
,
,
,
g
,
γ
kNm
,
,
,
g
mm
A
=
⋅
=
=
=
⋅
⋅
=
=
⋅
+
⋅
+
⋅
=
−
Obr. 3.1: Předběžný návrh průřezu nosníku
jeřábové dráhy
3.2.3 Vodorovný výztužný nosník a obslužná lávka
Součástí jeřábové dráhy může být průchozí obslužná revizní lávka. Konstrukč-
ně je výhodné provedení vodorovného výztužného nosníku jako příhradového
nosníku s vertikálami, neboť bude tvořit podpůrnou konstrukci pro lávku.
Vlastní tíhu vodorovného nosníku, lávky a zábradlí na lávce v této fázi výpočtu
pouze odhadneme.