Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Elektrické mostové jeřáby se rozdělují, v závislosti na provozních podmínkách 
(tj. počtu pracovních cyklů, poměrném vytížení, dynamických účincích), do 
dílčích skupin na: jeřáby pro lehký provoz, střední provoz, těžký provoz a vel-
mi těžký provoz.  
Nosnost jeřábů je odstupňována, standardní nosnosti jeřábů činí 1t; 2t; 3t; 4t; 
5t; 6,3t; 8t; 10t; 12,5t; 16t; 20t; 25t; 32t; 40t; 50t; 63t; 80t; 100t.  
Rozpětí mostových jeřábů (tj. rozchod kol jeřábového mostu) je typizováno 
v modulovém systému tak, aby bylo možné i dodatečné osazení nebo výměna 
jeřábů ve stávajících objektech. Obvyklá rozpětí jeřábů se pohybují v rozmezí 
od 4m do 36m.  
Jmenovité parametry jeřábu (tzn. nosnost, výška zdvihu, rychlost pojezdu mos-
tu, rychlost zdvihu břemene, rozměry jeřábu) jsou uvedeny v technických pod-
kladech dodavatele (výrobce) jeřábu. Jeřáby různých výrobců mají tyto charak-
teristiky, v závislosti na použité „technice“, více či méně odlišné.  

2.3 

Jeřábová dráha 

2.3.1  Všeobecně 

Jeřábová dráha je nosná konstrukce, která slouží k pojezdu jeřábů, kladkostrojů 
nebo koček různého typu.  
Jeřábová dráha pro mostové jeřáby sestává ze dvou větví. Je tvořena svislým 
(hlavním) nosníkem jeřábové dráhy s kolejnicí, vodorovným výztužným nos-
níkem, brzdným ztužidlem a doplňkovými prvky – nárazníky, obslužnými (re-
vizními) lávkami se zábradlím, výstupy na dráhu, příchytkami kolejnice, trole-
jovým vedením apod. Jeřábová dráha  se může taktéž zastávat pouze ze samo-
statného nosníku s kolejnicí s elementy pro pohyb kladkostroje nebo podvěsné 
kočky, případně ze samostatné kolejnice s doplňky, uložené na nosném pod-
kladu. Podle konkrétního typu jeřábu mohou některé z výše uvedených prvků 
chybět. 

2.3.2  Konstrukce jeřábové dráhy 

Ze statického hlediska rozlišujeme tyto typy nosníků jeřábové dráhy (Obr. 2.2): 

•  Prosté  nosníky - Obr. 2.2.a)   
•  Spojité nosníky - Obr. 2.2.b) 
•  Spojité kloubové nosníky  
•  Rámové nosníky - Obr. 2.2.c), d) 

Prosté nosníky:  pro jednoduchost konstrukčního řešení, montáže a necitlivosti 

na pokles podpěr se jedná o nejvíce navrhovaný typ nosníku jeřábové dráhy.  

Spojité nosníky:  ve srovnání s prostými nosníky vykazují menší spotřebu oce-

li, menší průhyb a mohou mít menší konstrukční výšku. Naopak vyžadují 
složitější konstrukční řešení, komplikovanější výrobu a montáž a jsou citlivé 
na pokles podpěr. V oblasti nad podporou je nutné realizovat zesílení dolní-
ho pásu nosníku.  

Témata, do kterých materiál patří