M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Elektrické mostové jeřáby se rozdělují, v závislosti na provozních podmínkách
(tj. počtu pracovních cyklů, poměrném vytížení, dynamických účincích), do
dílčích skupin na: jeřáby pro lehký provoz, střední provoz, těžký provoz a vel-
mi těžký provoz.
Nosnost jeřábů je odstupňována, standardní nosnosti jeřábů činí 1t; 2t; 3t; 4t;
5t; 6,3t; 8t; 10t; 12,5t; 16t; 20t; 25t; 32t; 40t; 50t; 63t; 80t; 100t.
Rozpětí mostových jeřábů (tj. rozchod kol jeřábového mostu) je typizováno
v modulovém systému tak, aby bylo možné i dodatečné osazení nebo výměna
jeřábů ve stávajících objektech. Obvyklá rozpětí jeřábů se pohybují v rozmezí
od 4m do 36m.
Jmenovité parametry jeřábu (tzn. nosnost, výška zdvihu, rychlost pojezdu mos-
tu, rychlost zdvihu břemene, rozměry jeřábu) jsou uvedeny v technických pod-
kladech dodavatele (výrobce) jeřábu. Jeřáby různých výrobců mají tyto charak-
teristiky, v závislosti na použité „technice“, více či méně odlišné.
2.3
Jeřábová dráha
2.3.1 Všeobecně
Jeřábová dráha je nosná konstrukce, která slouží k pojezdu jeřábů, kladkostrojů
nebo koček různého typu.
Jeřábová dráha pro mostové jeřáby sestává ze dvou větví. Je tvořena svislým
(hlavním) nosníkem jeřábové dráhy s kolejnicí, vodorovným výztužným nos-
níkem, brzdným ztužidlem a doplňkovými prvky – nárazníky, obslužnými (re-
vizními) lávkami se zábradlím, výstupy na dráhu, příchytkami kolejnice, trole-
jovým vedením apod. Jeřábová dráha se může taktéž zastávat pouze ze samo-
statného nosníku s kolejnicí s elementy pro pohyb kladkostroje nebo podvěsné
kočky, případně ze samostatné kolejnice s doplňky, uložené na nosném pod-
kladu. Podle konkrétního typu jeřábu mohou některé z výše uvedených prvků
chybět.
2.3.2 Konstrukce jeřábové dráhy
Ze statického hlediska rozlišujeme tyto typy nosníků jeřábové dráhy (Obr. 2.2):
• Prosté nosníky - Obr. 2.2.a)
• Spojité nosníky - Obr. 2.2.b)
• Spojité kloubové nosníky
• Rámové nosníky - Obr. 2.2.c), d)
Prosté nosníky: pro jednoduchost konstrukčního řešení, montáže a necitlivosti
na pokles podpěr se jedná o nejvíce navrhovaný typ nosníku jeřábové dráhy.
Spojité nosníky: ve srovnání s prostými nosníky vykazují menší spotřebu oce-
li, menší průhyb a mohou mít menší konstrukční výšku. Naopak vyžadují
složitější konstrukční řešení, komplikovanější výrobu a montáž a jsou citlivé
na pokles podpěr. V oblasti nad podporou je nutné realizovat zesílení dolní-
ho pásu nosníku.